Sister Lucille Band – Alive

Dit is mijn eerste kennismaking met de Sister Lucille Band, die wordt aangevoerd door zangeres Kimberly Dill. Haar levenspartner Jamie Holdren neemt naast het gitaarspel een deel van de vocalen voor zijn rekening. Drummer Kevin Lyons en bassist Eric Guinn vormen de ritmesectie van de band. De band die uit het zuidwesten van de staat Missouri komt heeft zich sterk laten beïnvloeden door de muzikale erfenis uit Memphis en zo mixen ze blues, roots, funk en soul elementen door hun muziek. Zelf noemen ze hun stijl van spelen Memphunk. De band is sinds 2014 onderweg en schopte het in 2015 al tot de semi finale tijdens de International Blues Challenge in Memphis en werden in 2016 tijdens de eenendertigste aflevering van Music Pioneer Awards in Memphis gekozen tot ‘Most Promising New Artist’.

Kimberly Dill begint in het begin van de negentiger jaren country muziek te zingen, maar na mate de tijd vordert verschuift haar interesse richting oude blues en roots muziek. Jamie Holdren krijgt zijn eerste gitaar wanneer hij zes jaar oud is, nog in zijn tienerjaren formeert hij zijn eerste band. Zijn vaardigheden als gitarist worden erkend, maar aanvragen om nationaal te touren slaat hij af om zijn aandacht aan zijn gezin in Missouri te kunnen schenken. Twintig jaar later loopt hij Kimberly Dill tegen het lijf en gaan ze sindsdien samen door het leven. In de Sister Lucille Band bundelen ze hun liefde voor de muziek uit Memphis.

Zojuist verscheen hun debuut album Alive. De titel van het album heeft een achterliggende gedachte. Kimberly Dill heeft jaren met haar gezondheid gekampt en is nu eindelijk weer zover dat ze dat heeft overwonnen. Het is een schreeuw van victorie, met zicht op een gelukkige toekomst. Op het album krijgen ze ondersteuning van o.a. Reba Russell (background vocals), Mark ‘Muleman’ Massey (vocals), Chris Stephenson (toetsen), Eric Hughes (harmonica) en de blazerssectie die bestaat uit Jared Dove, Andrew Earle en Peter Climie. En die mogen gelijk aan het werk in de openingstrack Won’t Give It, waarop we gelijk geconfronteerd worden met de beoogde Memphunk, zoals de band hun eigen stijl noemt. Vlotte groovy funky moderne blues die we ook terug horen op Wanna Love You en de titelsong Alive en Fussin’ & Fightin’ maar dan zonder het koperwerk. In het groovy en stevig klinkend See My Baby laat Jamie Holdren horen dat hij uitstekend uit de voeten kan met de slide. Het daarop volgend Devil’s Eye drijft op een sfeervol relaxed gespeeld Zuid Amerikaans ritme met fraaie trompet riffs. Eric Hughes zorgt voor een extra bluesy sfeer op het slepende Respect Your Woman. Kimberly Dill gaat het duet aan met Mark ‘Muleman’ Massey op Thinking About You, zijn imposante stem matched heerlijk met de heldere kittige stem van Kimberly Dill en zo ontpopt zich hier een zeer aangename soulvolle track. Na de midtempo blues W-O-M-A-N met ondersteuning van de blazerssectie besluit de band met het soul getinte Lost.

Al met al een zeer gevarieerd album met zowel een dosis blues, funk als soul. Genoeg te beleven dus. Prima cd!

01 Won’t Give It
02 Alive