Solomon Hicks – Carrying On The Torch Of The Blues

Solomon Hicks is een twintig jarige bluesartiest waar we in de toekomst meer van gaan horen. Fans noemen hem Lil’BB King en King Salomon. Deze talentvolle zanger gitarist uit Harlem, New York heeft al een aardige staat van dienst. Op zijn dertiende was hij al leadgitarist in een 13 koppige band en speelde al in gelegenheden als de Cotton Club en een jaar later nam hij zijn eerste cd “Embryonic” met de Cotton Club All-Stars band op. De rockband Kiss nam hem mee op tour om te openen tijdens hun Kiss Kruise. De blues van Solomon is sterk beinvloed door jazz, R&B, funk, gospel en classic rock, wat hem een heel eigen sound oplevert en hem onderscheid van vele andere nieuwkomers in het genre.

Aan het album “Carrying on the Torch of the Blues” ging twee jaar aan opnames, schrijf- en componeer werk vooraf voordat het in 2015 uitkwam. Als speciale gasten werken Southside Johnny (harmonica) en Jake Clemons, neefje en vervanger van de legendarische Clarence Clemons van de Bruce Springsteen’s E. Street Band mee aan het album. Producer Jeff Levine, die ook de toetsenpartijen in heeft gespeeld, heeft een groot aandeel in de sound van de plaat gehad. Naast een groot aandeel in de songs zijn alle arrangementen van zijn hand. De schijf opent met “You Don’t Want Me Anymore” een nummer vol blazers, waarin Hicks overtuigt. Southside Johnny is special guest te horen op het door Otis Rush bekend gemaakte “Homework”. De titeltrack verwijst naar al zijn blueshelden als Freddie en BB King en Muddy Waters. Jake Clemons Blaast in dit nummer een prima party saxofoon. Opvallend is de song “I saw her standing there” van de Beatles die een fraaie bluesbewerking heeft ondergaan. Met “My babe” van Willie Dixon komen we tot het eind van de eerste solo plaat van Solomon Hicks. Een prima blueszanger gitarist die nog alle tijd heeft om te rijpen. Hij gaat ons vast verrassen in de toekomst met nog meer mooi materiaal.

solomon hicksjpg
1. You Don’t Want Me Anymore 4:28
2. Homework 5:33