Stefano Ronchi – In Close Embrace

De Italiaanse zanger gitarist Stefano Ronchi, die zich ook als ‘Slidin’ Wolf’ laat aanspreken woont al geruime tijd in Berlijn. Hij heeft een sterke voorliefde voor zwarte folkloristische muziek, die zijn oorsprong vindt in de 20e en 30e jaren. Van Delta Blues tot Piedmont Blues, van Spirituals, stomps tot swampsongs. Kortom, authentieke muziek uit de oude doos.

Wanneer hij zelf componeert weet hij zijn persoonlijke en moderne benadering respectvol te combineren met de oude traditie. Ronchi heeft een goed gevulde agenda en tourt dan ook door heel Europa, maar ook New York, Moscow en zelfs Beijing werden de laatste tijd aangedaan. Veelal als solo artiest, maar ook in combinatie met verschillende bands. In 2017 tourde Stefano Ronchi intensief met Tony Coleman, die meer dan 20 jaar als drummer voor o.a. Albert King, Albert Collins, Etta James, Ruth Brown en B.B. King over de globe trok.

Stefano Ronchi is met ‘In Close Embrace‘ dat al een tijdje geleden op het Spaanse Gaztelupeko Hotsak label is uitgebracht aan zijn tweede solo album toe, in 2012 verscheen zijn, in eigen beheer uitgegeven debuut ’I’m Ready’. Vorig jaar verscheen onder de naam Ronchi, Wendling en Maas het album ‘Soul Mining’, dat naast uitgaves van John Mayall, Watermelon Slim, Joe Bonamassa en Walter Trout genomineerd is voor een onderscheiding voor Album of The Year Germany, waarop een flink aantal spirituals te vinden zijn. Spirituals vinden we ook terug op ‘In Close Embrace’, materiaal dat Stefano Ronchi na aan het hart ligt zoals de openingssong ‘Have Mercy’, die van eigen hand is en mooi klein gehouden wordt. Een gegeven dat voor de rest van het album opgaat. Van ingetogen shuffles (Before I Say Goodbye) tot gevoelige ballads (Everything I Know About The Blues, St. James Infirmary) alles blijft beheerst. Fraai samenzang met Jessie Gordon in het groovy gespeelde ‘Darkness On The Delta‘, met smaakvol gitaarspel, een Hammond boden en een dragende Contra Bas en ‘Down In New Orleans’ waarin Nina Hill deze rol vervult. Marcos Coll vult op ’10 Minutes Blues’ op harmonica deze country blues perfect aan. Vreemde eend in de bijt lijkt de song ‘Nothing Else Matters’ (James Hetfield), die wij van de Amerikaanse heavy metal band  Metallica  kennen, maar ook hiervan weet Stefano Ronchi een gevoelige versie met fingerpicking stijl neer te zetten. Na een kort instrumentaal naspel (To Glorious Days Ahead) komt de cd tot zijn eind. Een uiterst relaxed album dat geen seconde verveelt. Genieten van begin tot eind.

01 Have Mercy
02 Before I Say Goodbye
03 Down To The River