Steve Baker & the LiveWires – The Great Divide

Met The Great Divide brengt Steve Baker zijn tweede solo album uit, dat net zoals zijn solo debuut Perfect Getaway op het Duitse Timezone records label is verschenen. De in Londen geboren zanger/harmonicaspeler is al sinds 1975 als professioneel muzikant onderweg. Velen van ons zullen hem kennen van zijn samenwerking met zanger/gitarist Chris Jones die in 2005 komt te overlijden en waarmee hij vier cd’s voor Acoustic Music Records heeft opgenomen. Maar ook zijn samenwerking met de Duitste blueslegende Abi Wallenstein zal bij velen bekend zijn, met hem heeft  Steve zes albums opgenomen.

Steve Baker laat zich breed inspireren en zo is zijn muziek gebaseerd op traditionele blues versterkt met elementen uit Country, Folk, Funk, Soul en Jazz. Steve heeft door de loop der jaren heen een groot aantal jonge harmonicaspelers beïnvloed door zijn manier van spelen en zo wordt hij gezien als één van de meest inspirerende en vernieuwende spelers binnen het genre. Zijn instructieboeken  en cd’s zijn dan ook toonaangevend en behoort tot het beste wat er op dat gebied verkrijgbaar is.

Tegenwoordig kun je Steve regelmatig in combinatie met Michael van Merwyk en Abi Wallenstein & Blues Culture op het podium aantreffen, maar met zijn LiveWires treedt hij met een full band bezetting aan. Deze band bestaat naast Steve uit Jan Mohr (gitaar), Jeff Walker (bas, backing vocals), Henri Jerratsch (drums) en Gina Baker (backing vocals).

Op het zojuist verschenen The Great Divide ligt de focus meer op roots en rootsrock georiënteerd materiaal (Don’t Worry About The Money, Chains, Long Distance Man, This Wheel’s On Fire en Too Late) met sfeervol en vakkundig harpspel van Steve Baker, die zijn harp zowel akoestisch als met een vuig randje bespeeld. Don’t Turn Your back On Love en de iets stevig klinkende shuffle Judgement Day liggen dan weer dichter bij de blues. In het groovy Steppin’ High, een instrumentaal gespeelde track met New Orleans elementen is er voor iedere muzikant ruimte om even solistisch uit te pakken. De stevige ballad State Of Grace doet soms even aan Gerswin’s Summertime denken. Steve Baker kleurt op fenomenale wijze met sfeervol harpspel de song in. Met het grootste gemak schakelt de band van jazzy blues (Fools & Scoundrels) naar een reggae beat (One More Drop) en geeft daardoor blijk van vele markten thuis te zijn. De cd besluit met de titeltrack The Great Divide, een roots georiënteerd stuk waarop Baker ons nog even laat genieten van zijn akoestisch harpspel.

Steve Baker beheerst het harpspel tot in de finesses, deze man hoef je op dat vlak niets meer te vertellen. Met de LiveWires heeft hij een aantal zeer ervaren muzikanten om zich heen verzameld waarmee hij zijn verscheidenheid aan muziekstijlen op vakkundige wijze vorm kan geven. Uitstekend album!

01 Don’t Turn Your Back On Love
02 Judgement Day
03 Don’t Worry About The Money