Stolen Rhodes – Bend With The Wind

engelse vlag
De uit Philadelphia afkomstige formatie Stolen Rhodes staat voor een lekkere blend van blues en rock met een hang naar halverwege de jaren 70. Kevin Cunningham (guitar), Jack Zaferes (bass), Matt Pillion (vocals, guitar, keys, saxophone) and Chris James (drums) hebben afgelopen jaar een kleine 300 optredens verzorgd tijdens hun promo tour van de EP Slow Horse en daarbij voor oa Lynyrd Skynyrd, Robert Randolph, Drivin’ N Cryin’ and Blackberry Smoke geopend. Als daarna de reacties van dat publiek ook nog eens overweldigend zijn geeft dat natuurlijk een enorme boost.

Bend With The Wind is het vervolg hier op en wat voor één. Het rockt, schuurt en kietelt. Sunshine Prophet houdt het qua muziek het midden tussen de Allman Borthers Band en Blackberry Smoke, een vette opener in ieder geval. Met Good Time Charlie houden zij nog even vast aan die lekkere southern sound met vette gitaren. Wat zo rustig begint wordt al gauw gruizig in Devil From Above, zoals Kevin zijn gitaar laat scheuren met dat vette orgel erbij, heerlijk. In Preacherman, uptempo, met een vette baslijn valt ook weer de zang op, fel en de hele toonladder bewandelend om daarna een scheurende saxofoon voor je kiezen te krijgen, alleen dat al goed voor een lading kippenvel. Dan is het tijd voor een rustpuntje met Save Me. Get On Board begint een beetje swampy zoals wij dat van de Delta Saints kennen met een vette harp om dan een tussenstap a la ABB te creëren. Maar deze rockers kunnen je ook kippenvel bezorgen met een nummer als Makin’ Money, zeer ingetogen gespeeld met Matt die met zeer veel gevoel de tekst over je uit strooit. Maar ook het bluesy So Long klinkt zo lekker, zo lekker laid back.
En als laatste staat er ook nog een cover van Bruce Springsteen op, Rosalita (Come out Tonight) met Matt scheurend op de saxofoon, waarbij ik denk dat de Boss hier ook wel positief over zou zijn, ik in ieder geval wel. En dat geldt voor de hele cd.

stolenrhods-bendwiththewind
01. Sunshine Prophet
02. Good Time Charlie