Supersonic Blues Machine – West of Flushing, South of Frisco

Al weer een jaar of vier geleden kwamen gitarist Lance Lopez en producer Fabrizio Grossi op het lumineuze idee om eens te brainstormen over wat ideetjes en na anderhalve dag stoeien in de studio lagen er al drie songs die uiteindelijk de basis zouden vormen van een nu al legendarische band genaamd ’Supersonic Blues Machine’. Hun debuutalbum ’West of Flushing, South of Frisco’ komt op 26 februari officieel uit, maar Bluesnrootscorner.nl mocht al even luisteren. Fabrizio is niet alleen producer, maar ook mixer en bassist en heeft als zodanig een grote vriendenkring van muzikanten met wie hij in de loop van de jaren gewerkt heeft zoals Glenn Hughes, Joe Bonamassa, Slash en Paul Stanley om er maar een paar te noemen. Ook Billy Gibbons, de charismatische frontman van ZZ Top, sprak hij over zijn project met Lance (die elkaar ook alweer kenden…) en toen ze in de studio eenmaal wat ideeën uitwerkten ontstond er een liedje waarvan Fabrizio zei ’Als jij dit liedje niet gaat gebruiken voor ZZ Top wil ik ’t graag op dit album’… Zo gezegd zo gedaan, het eerste echte liedje was een feit!

In de tussentijd was drummer Kenny Aronoff via Steve Lukather (ja, die van Toto!) aan de familie toegevoegd waardoor het project momentum kreeg. Die kreet ’familie’ komt hier overigens niet zomaar uit de lucht vallen, dit album had gemaakt kunnen worden door gewoon willekeurig een stel min of meer beroemde muzikanten uit te nodigen, maar dat was nou eens net níet de bedoeling. Ze wilden echt een album maken met goeie vrienden, muzikanten met wie ze al jaren een klik hadden en een echte vriendschap. Nou, da’s gelukt, en hóe! Met de hierboven al genoemde Billy Gibbons werd ’Running Whiskey’ opgenomen waarna Warren Haynes, opperhoofd en gitarist van Gov’t Mule, erbij werd betrokken wat resulteerde in het heerlijke liedje ’Remedy’.

Walter Trout stond ook al een tijdje op hun verlanglijstje, maar zoals we allemaal wel weten heeft Walter een tijdje in het ziekenhuis gebivakkeerd en toen ze eens belden met zijn vrouw om te informeren hoe ’t met Walter ging kwam het gesprek bij toeval op het project waar ze mee bezig waren. Nog geen vijf minuten later belde Walter zelf al weer terug (en ik citeer nu letterlijk!) ’are you fucking shitting me, I’ll bring the guitar’ en dat was de basis voor ’Can’t take it no more’.

Jazz-rock grootheid Robben Ford sloot zich ook aan bij de familie en speelde mee op ’Let’s call it a day’ wat wel één van mijn persoonlijke favorieten van het schijfje is met het aangrijpende refrein ’I wish I could put my arms around you, and make ev’rything allright’.

Het album bestaat niet alleen uit nieuw werk, er is ook plaats ingeruimd voor een cover, maar wel een hele mooie! ’Ain’t no love in the heart of the city’ is een geweldig mooi liedje van Bobby ’Blue’ Bland en Lance had altijd al een liedje van Bobby ’Blue’ willen coveren, al was ’t maar om hem te eren en te vieren dat hij ooit z’n eerste professionele gig speelde met diezelfde Bobby. Denk niet dat ze daar lang over vergaderd hebben…

En zo is er heel wat werk gaan zitten in dit album, maar het resultaat is er naar! Waar je de invloeden van de gast-muzikanten heel duidelijk kunt horen blijft er een mooi homogeen geheel over, met dank aan de productie door Fabrizio, de co-productie door Serge Simic (die ook een deel van het schrijfwerk voor z’n rekening nam) en last but not least de karakteristieke, wat hese en warme zangstem van Lance.

Ik weet dat de kans erg, erg klein is (zeg maar: nul) maar hoe verschrikkelijk mooi zou het zijn als we dit album eens live gespeeld zouden krijgen met iedereen die op het schijfje te horen is… Hoe dan ook, voor liefhebbers van (mooie) muziek gaat er op 26 februari iets moois uitkomen, mijn gok is dat je dit album niet zomaar in je cd-kast gooit! Heerlijke CD!

Release datum: 26 februari 2016
Label: Mascot Label Group