Susan Williams & The Wright Groove Band – It’s About Time

Bluesbands, je hebt ze tegenwoordig in alle soorten en maten, van een one man bezetting tot heuse bigbands en alle varianten die hierop te bedenken zijn, zoals trio’s zonder bassist, waarbij we kunnen denken aan Jimmy Vaughan Trio en de huidige band waarmee Kirk Fletcher momenteel tourt. En waar de één blijkbaar zonder kan daar kiest de ander voor twee bassisten in de band. Dit is ook het geval in de band Susan Williams & The Wright Groove, die al een tijdje geleden haar debuut album It’s About Time heeft uitgebracht, een album dat nu nog eens wereldwijd onder de aandacht wordt gebracht door een goede promotor (Frank Roszak) in de arm te nemen.

Suzan Williams is al dertig jaar professioneel met haar band onderweg. Haar wiegje stond in Chicago, Illinois en altijd heeft ze zich staande weten te houden door naast haar eigen band het baswerk te verzorgen voor anderen, waaronder B.B Kings dochter Shirley King. De huidige bezetting waarmee deze zingende bassiste werkt heeft gitarist Mike Gallemore, drummer Rob Davis en lead bassist Darryl Wright in de gelederen. Mike Gallemore kent een lange staat van dienst en heeft onder andere gewerkt met Sam Lay, Kinsey Report, Sam Cockrell and the Groove, Carl Weathersby, Buddy Miles en Floyd Miles en heeft daarnaast twee albums op eigen naam staan. Rod Davis is al ruim twintig jaar als slagwerker onafgebroken actief in de bluescene van Chicago en tourde met de Alex Zayas Band, Forte Orchestra en Sam Cockrell. Darryl Wright heeft onder andere wereldwijd getourd met Mavis Staples en is nu als lead bassist verbonden aan deze band. Inderdaad lead bassist, een term die we denk ik nog niet eerder tegen zijn gekomen binnen het genre blues. En ik kan meteen zeggen het werkt.

Susan Williams weet met solide baslijnen het fundament van de song ijzersterk neer te zetten en Darryl Wright weet met summier funky, soms slappend spel het fundament van Susan ritmisch aan te vullen zonder echt op te vallen, laat staan elkaar in de weg te zitten, om vervolgens, in nagenoeg iedere song een felle korte swingende, groovende en uiterst funky solo neer te zetten waar je je vingers bij aflikt. In één woord; fenomenaal!

Voor de opnames van  It’s About Time, die in de Studio 401 in Georgetown, IL zijn vastgelegd krijgt de band ondersteuning van toetsenist Mike Cruse, die op zes tracks een bescheiden rol op zich neemt en vooral aanvullend te werk gaat. Susan Williams blijkt over een krachtige heldere zangstem te beschikken, waarmee ze iedere song weet te dragen. De elf zelfgeschreven bluestracks zijn moeilijk onder één noemer te duiden, maar overtuigen doen ze zeker. Shuffles, funky grooves en ballads passeren de revue, waarbij de korte solo’s van Darryl Wright iedere keer opnieuw in het oogspringen (of lees OORspringen). Een verrassend debuutalbum met zeer plezierig in het gehoor liggend en vlot gespeelde blues van een band met zeer ervaren muzikanten, die hun krachten in dit collectief zeer succesvol hebben weten te bundelen.

01. Tell Me You Love Me

02. I Love What You Do

03. Loving You From a Distance