Sweet Bourbon – Live at Trianon

Ten burele van Bluesnrootscorner werd onlangs een enveloppe afgeleverd. Nou gebeurt dat wel meer, maar in dit geval bevatte de envelop een bio, een bierviltje én als klap op de vuurpijl een promo-cd van Sweet Bourbon. Het is een live-album dat de band in eigen beheer heeft uitgebracht en ik moet zeggen: het geheel maakt een geweldige indruk! Het hoesje is prachtig vorm gegeven en wanneer je als band een mooi bio laat zien, laat zien dat je veel aandacht hebt besteed aan design en ook nog eens mooie bierviltjes uitdeelt helpt dat wel mee om een goeie herinnering achter te laten.

Maar: hoe mooi het er allemaal ook uitziet, onder aan de streep telt er maar één ding, namelijk hoe de muziek klinkt! Ik kan jullie geruststellen: aan de muziek is al net zoveel aandacht besteed als aan de vormgeving, oftewel: dik in orde.
De cd bevat 6 liedjes die door Sweet Bourbon naar eigen smaak en inzicht zijn gearrangeerd en gespeeld op 13 juni 2015 in Trianon Nijmegen, vandaar de titel ’Live at Trianon’. Het risico van zo’n eigen sausje daarbij is dat sommigen zullen zeggen dat ze het origineel leuker vinden terwijl anderen gaan drammen dat ze het zelf ’heel anders hadden aangepakt’. Tegen dat soort ’stuurlui’ zou ik willen zeggen: hier kun je een puntje aan zuigen! Ik wil ze in volgorde even kort behandelen:
’(Sell my soul) To the Devil for a Dime’ swingt er al meteen lekker op los. Gaat net een tandje sneller dan andere uitvoeringen en dat komt de song zeker ten goede.
’Moth to a Flame’ van Roger Chapman klinkt eveneens als een klok, de toetsen en gitaar vullen elkaar lekker aan, de gitaarsolo zorgt wel voor mooie momenten!
’I don’t Need No Doctor’ laat dan de luidsprekers bijna ontploffen, zoveel power! Wat minstens zoveel bijdraagt aan het liedje zijn de backing-vocals van de Bourbonnettes, Marjolein de Buijzer en Eudia Purperhart. Als ik dan toch even een klein kritiekpuntje mag noemen: halverwege het nummer wordt even pas op de plaats gemaakt voor het voorstelrondje. Dat mag tijdens een optreden uiteraard niet ontbreken, maar ik vind het persoonlijk geen toevoeging op een live-album en het liedje vind ik te mooi om voor zoiets te onderbreken.
Daarna volgt het mooie ’The Love That She Once Knew’ van Walter Trout en dat klinkt heerlijk soulvol, alweer mede dankzij de Bourbonnettes, onmiddellijk gevolgd door de ’T-Bone Shuffle’ van… Ja, T-Bone Walker… Zonder gekheid, een heerlijk slepende shuffle met een swingende pianosolo. De afsluiter is ’You don’t love me’ waarmee we ruim een half uur heerlijke blues hebben gehoord.

Sweet Bourbon bestaat uit René van Onna (vocals), Chris Janssen (gitaar), Willem van der Schoof (toetsen en zang), Roeland van Laer (bas en zang) en Martijn Cuypers (drums), buiten de hierboven al genoemde Bourbonnettes dan!

Zoals ik hierboven al aangaf: het is een promo-album, dus deze band wil graag wat meer aandacht en die verdienen ze! Ben je zaaleigenaar en op zoek naar een band die de tent op de kop zet? Boeken die hap! You won’t be disappointed! Zie je ze binnenkort op een poster van je favoriete kroeg of zaal: gaan! Kun je meteen zo’n lekker cd’tje meenemen! En misschien hebben ze nog wel een bierviltje bij zich…