T.G.Copperfield – Crank it up in Nashville

Voor de opnames van ‘Crank it up in Nashville’ is zanger gitarist Tilo George Coppperfield, die op het podium onder de naam T.G. Copperfield werkt, naar Nashville, Tennessee afgereisd om daar onder toeziend oog van producent Caleb Sherman in de plaatselijke Cygnus Sound Studios zijn zeven gepende nummers op band te zetten.

De in Regensburg Duitsland woonachtige muzikant had voor de opnames een aantal gerenommeerde muzikanten tot zijn beschikking. Op het slagwerk vinden we Christopher Williams, die in het dagelijks leven het drumwerk verzorgt voor de legendarische heavy metal band Accept. Voor de lage noten niemand minder dan session bassist Brandon Roberts uit Nashville en studio baas Caleb Sherman komt op Hammond B3 ondersteunen.

Copperfield ziet zichzelf als Rock and Roll songwriter met sterke roots in Americana en Blues, waarbij hij zich laat inspireren door Hermann Hesse, Max Frisch, H.G. Wells, Ray Bradbury, Ayn Rand, Philip K. Dick, Franz Kafka, George Orwell, Alice Cooper, Jimi Hendrix, Warren Haynes, Quentin Tarantino, Robert Johnson, B.B. King, Stephen King, Metallica, The Rolling Stones en AC/DC en dat mag je gerust een opmerkelijk rijtje aan namen noemen. In 2016 neemt hij zijn eerste titelloos solo album op, dat een jaar later opgevolgd wordt door ‘The Worried Man’. In 2018 volgen twee EP’s elkaar snel op, waarvan de eerste ‘Tunes For George’ een eerbetoon aan zijn overleden vader is. Nog niet zolang geleden lag daar ‘Magnolia’ met zijn vaste begeleiders Michael ‘Air’ Hofmann op drums, Michael ‘Don Karlos’ Karl op bas en Claus ‘Leslie’ Baker op toetsen en nu onverwacht ‘Crank it up in Nashville’.

De schijf gaat van start met Babylon’s Rising, stevige rock klanken typeren het nummer. Copperfield blijkt een zeer vaardig gitarist te zijn en beschikt ook nog eens over een prima zangstem. De toon is gezet! Maar ook rustiger werk (Restless Man en Twosome Lonesome Blue) waarop T.G. Copperfield akoestische elementen aan het geheel toevoegt en meervoudige zang in By The Riverside waardoor er een heerlijke Southernrock sfeer ontstaat. Om vervolgens voor een groovy aanpak te kiezen zoals Taste waar een funky slagpartij het nummer lekker veel vaart geeft. De Nashville sessie wordt besloten met het pop rock nummer When The Ship Goes Down. Maar daarmee is de cd nog niet aan zijn eind. Babylon’s Rising, By The Riverside, Restless Man en When The Ship Goes Down komen voor een tweede keer terug in een remix versie (Babylon’s Rising) of met illustere gast bijdrages. Genoeg te beleven op dit album, dat op het Duitse Timezone Records is verschenen en vol staat met toegankelijke stevige stukken die al snel blijven hangen.

Is er dan geen kritiek? Een klein puntje de cover oogt wel heel erg saai, dit tot schril contrast met de geboden muziek.

01 Babylon’s Rising
02 By The Riverside