T.G. Copperfield – The Electric Band

Bluesnrootscorner bestede al eerder aandacht aan de uit Regensburg, Duitsland afkomstige zanger gitarist T.G. Copperfield. Voor hen die dit gemist hebben nog even een introductie aangaande deze gepassioneerde muzikant.

Tilo George Copperfield heeft zich flink laten beïnvloeden door de West Coast sound van de zeventiger en tachtiger jaren. Met zijn succesvolle Southern rock band 3 Dayz Whizkey heeft hij de kneepjes van het vak geleerd om vervolgens onder eigen naam verder te gaan. Copperfield noemt Hermann Hesse, Max Frisch, H.G. Wells, Ray Bradbury, Ayn Rand, Philip K. Dick, Franz Kafka, George Orwell, Alice Cooper, Jimi Hendrix, Warren Haynes, Quentin Tarantino, Robert Johnson, B.B. King, Stephen King, Metallica, The Rolling Stones en AC/DC als zijn grootste inspiratiebronnen en dat mag je gerust een opmerkelijk rijtje namen noemen. Waar het accent in het begin van zijn solo activiteiten nog op blues en rock ligt, daar heeft hij ondertussen dat spoor al lang achter zich gelaten. Americana, Pop, stevige Rock en Hip Hop kleuren zijn op Rock and Roll opgebouwde songs, maar met de uitgave van ‘The Electric Band’ lijkt hij weer naar de begin jaren van zijn solo activiteiten terug te grijpen.

Met het rockende ‘You Knock Me Dead’ schiet Copperfield, op zijn achtste uitgave stevig uit de startblokken, zijn ruig slidewerk zorgt voor een Southern rock sfeertje. De toon is gezet en ook het daarop volgend ‘Eastbound Train’, dat door Claus ‘Leslie’ Backer van een heerlijk Hammond tapijtje wordt voorzien valt onder de noemer stevige rock. ‘When The Night Is Over’ bouwt T.G. Copperfield zeer zorgvuldig op, na een akoestisch gespeeld intro werkt hij rustig naar een melodieuze climax toe om vervolgens het vlot gespeelde ‘Thats Fuss’ in te zetten, een groovy stuk met fraaie bluesy gitaarriffs. Een geven dat hij doortrekt in het volgende nummer ‘Who’s To Blame?’. Met het grootste gemak schakelt T.G. tussen stevige rockers (Ten Men On The Dead Man’s Chest) en meer funky (Bound To Pay The Price) gerelateerd materiaal. De eerder genoemde Claus ‘Leslie’ Backer bewerkt de 88 toetsen van zijn piano op smaakvolle wijze in de Southern rocker ‘Long Distance Call’, dat verder aangevuld wordt met snedig slidespel van Copperfield. Op het groovy klinkend ’Enough Of You’ schuwt Copperfield het gebruik van effectpedalen niet en dan denk je al snel aan het werk van Jimi Hendrix. Tilo George sluit de cd af met ‘Welcome To The Farm’, een fijne klam en beheerst gespeelde blues en waarmee hij weer helemaal terug is bij het begin van zijn solo activiteiten.

Rest mij te melden dat de man over een solide ritmesectie beschikt (Michael Hofmann – Drums en Michael Karl – bass), die mede verantwoordelijk is voor dit fijne en gevarieerde album.

Track Listing:
01 You Knock Me Dead