Terrie Odabi – My Blue Soul

Goed nieuws van het blues/soul front. Er is weer een prima zangeres/songwriter opgestaan. Terrie Odabi, afkomstig uit Oakland, California, zet met My Blue Soul, een uiterst goede en gedreven debuut cd neer. Mocht je denken na het horen van haar cd dat Terrie een zangeres is met een gospelkoor achtergrond dan kan ik mij dat voorstellen, maar niets in minder waar. Dit is een echte selfmade blues vrouw.

Zij schreef tien van de dertien nummers zelf, twee covers en één met co-schrijver Khalil Doakanthony. En dat doet zij met verve. Zij staat met haar voeten stevig in deze tijd zoals onder ander blijkt in de song Born To Die, welke is ontstaan bij de gedachte over denkwijze zoals mensen als Donald Trump, mensen die zich superieur voelen aan anderen, maar wat maakt het uit wat je verdiend of wie je bent, we gaan allemaal dood. Met Gentrification Blues wordt er in gegaan op de klagers onder ons, ergens gaan wonen en dan maar klagen in plaats van oude gewoonten te accepteren, hoe actueel. Uiteraard wordt er ook over de liefde gezongen. Of het nu is over dat het hard werken is om de liefde in stand te houden, Will You Still Love Me, of het belazerd worden in de liefde, How Dare You, alles lijkt uit persoonlijke ervaring geschreven en met bijbehorend gevoel gezongen. Aangezien Terrie een groot liefhebber van Big Mama Thornton is kan een cover van haar haar natuurlijk niet ontbreken en dat doet zij op een waardige manier met Ball and Chain. Aangezien Terrie ook graag wijst op waarom de blues is ontstaan (bloed, zweet, tranen, pijn en geen uitzicht op beter), behoord ook de treffende traditional Wade In The Water tot deze cd. Er staat ook een wat eerder geschreven nummer op, dat nummer, I Can’t Keep, heeft zij geschreven om mee te doen op de Internationale Blues Challenge in 2015. Terrie heeft een keur van muzikanten gebruikt voor haar cd, muzikanten die zich uitstekend kunnen inleven in haar songs, of het moet zijn dat Terrie daar zelf ook nog de nodige invloed op heeft gehad.

Al met al een uitstekend debuut en ik ben dan benieuwd hoe zij deze bij een volgende kan overtreffen. (Soul Blue Publishing)

terrie odabi - my blue soul
01 Gentrification Blues