The Atomic Road Kings – Clean Up The Blood

Voor het project The Atomic Road Kings heeft zanger en gitarist jon Atkinson zijn krachten gebundeld met Long Time Mighty Flyers bassist Bill Stuve, harmonicaspeler Eric Von Herzen en slagwerker Malachi Johnson. Verder tekenen Scot Smart, Danny Michel en Tony Delgado voor het nodige gitaarwerk.

Deze formatie kent zijn oorsprong in 2012 maar van deze oerbezetting is alleen Eric Von Herzen overgebleven en tegenwoordig tapt de band uit een totaal ander vaatje. Op het titelloze debuut EP’tje horen we nog rockabilly en rock ’n roll klanken voorbij komen. Om de sound van de jaren vijftig te vatten is de band de Bigtone Studio van Jon Atkinson ingedoken. Deze kleine studio barst uit zijn voegen van alle vintage apparatuur uit de veertiger en vijftiger jaren die er is opgesteld en uiteraard wordt er gebruik gemaakt van analoge opname apparatuur om de sound te kunnen waarborgen.

Harmonicaspeler Eric ‘Jailhouse’ Von Herzen heeft ruime ervaring opgedaan als side-man van Walter Trout, Kid Ramos en Junior Watson en speelde in bands the 44s en Social Distortion.

Big Jon Atkinson werkte vrij recent nog mee aan Kim Wilson’s solo project. Beide heren schreven en arrangeerden nagenoeg al het materiaal. Slechts Two Sided Story staat te boek als traditional maar ook deze wordt overgoten met een vijftiger jaren blues sound. Dat geldt voor het hele album, of het nu een lekker kalm en slepend ritme is (I’ve Got Time, Rumors en Vibrations) of met een tandje erbij (In Arms Reach, Have Your Way en You Got To Chance), ieder nummer is gedrenkt in de sound van deze periode, met veelal gitaarwerk met net een ruig randje en vuige klanken van de harmonica, hoewel Von Herzen op My Way Back Home aantoont ook akoestisch prima op de harp uit de voeten te kunnen. En ook de shuffles (Candy Man en Two Sided Story) zijn niet te versmaden en worden in de beste traditie gebracht.

Het is duidelijk, deze mannen weten waar ze mee bezig zijn en iedere keer opnieuw weer lijkt er goud uit de Bigtone Studio van ‘Big’ Jon Atkinson te komen. Blues voor liefhebbers die de stijl het liefst Old School opgediend wensen te krijgen.

01 I’VE GOT TIME

02 RUMORS

03 IN ARMS REACH