The Blues Messengers – Uncut

Zo af en toe komt er weer eens een leuke ontdekking onder je ogen, of moet ik zeggen oren. The Blues Messengers, een band uit Oostenrijk die nu net een eerste album op Styx Records hebben uitgebracht. Bij nadere bestudering blijkt dit trio uit zeer gerenommeerde muzikanten te bestaan. Zanger gitarist “Sir” Oliver Mally, die bijna 35 jaar onafgebroken door zo’n beetje heel Europa onderweg is, heeft ondertussen al een aantal albums onder eigen naam uitgebracht. De naam van de klassiek geschoolde contrabassist Alex Meik is aan een oneindige lijst projecten verbonden, zo speelde hij ander andere met Ray Anderson, Randy Brecker, Ray Charles, Tony Momrelle, Lungau Big Band, Radiosymphonieorchester Wien, Mozarteumorchester, Lee Harper, Jimmy Carl Black, Aladar Pege, Willi Resitarits, Ines Reiger, Bobby Shew, Bill Watrous, Karen Edwards, Markus Minarik, Rick Hollander, Ron Williams en Jörg Seidel en deed zo in vele stijlen enorm veel ervaring op. Peter Müller is naast slagwerker van dit trio labelbaas van Styx Records, een label waarop ook de albums van Mojo Blues Band, Vince Weber en Frank Muchalle Trio verschijnen en nu dus ook zijn eigen band The Blues Messengers.

Van meet af aan is het duidelijk dat het hier van doen hebben met een stel door de wol geverfde muzikanten, die hun muziek op authentieke wijze aanpakken. Devil’s Gone Fishing grooved ondanks dat het op akoestische instrumenten wordt gespeeld als een gek. Heerlijk die verrassende switch naar een shuffle en vervolgens weer terug in de originele groove te zitten. Oliver Mally, heeft een lekker ruig randje op zijn gitaar wanneer hij soleert. Aan shuffles geen gebrek op deze schijf, Made Up My Mind, Constant Natural High en Tumblin’s reken we daaronder met ieder zijn eigen tempo en soundje en regelmatig pakt Alex Meik op contrabas ruimte voor een korte solo, waaruit blijkt dat de man zijn instrument meer dan beheerst, geweldig! Maar ook de slowblues wordt niet vergeten Driving Blues met een vuig randje op gitaar en Life’s A Wonder met de extra akkoordjes. In Honeytrap pakt Alex Meik nogmaals even flink uit met een solo. Oliver Mally beschikt over een fijne stem en weet met zijn gevarieerd gitaar spel de zaak heerlijk authentiek te houden, blijkt wel uit 21st Century Blues waarop hij zichzelf met fingerpicking gitaarwerk begeleidt en zo een country blues sfeer weet neer te zetten. Het doeltreffende slagwerk van Peter Müller houdt het geheel super strak en samen met Alex Meik legt hij een rete strakke bodem neer. Na de boogie Turn The Ship Around, waarop de band naar een fraaie climax werkt, komt de cd met de rootsgeoriënteerde track (She Was) Brave Enough rustig tot een eind. Petje af wanneer je met nagenoeg alleen maar akoestische instrumenten een dergelijk resultaat weet te creëren.

Een heerlijk album waar de authenticiteit van af spat en gedrenkt is in de sound van de vijftiger jaren. Genieten van begin tot eind.

01. Devil’s Gone Fishing
02. Made Up My Mind