The Bluesanovas – Emergency Call For The Blues

Nog niet eens zolang geleden verscheen het titelloos debuut album van The Bluesanovas. Een debuut dat gedrenkt is in de traditionele Chicago blues uit de jaren vijftig waaraan de band een flinke dosis West Coast en Texasblues heeft toegevoegd. Bij het beluisteren van de cd was ik meteen gegrepen door het niveau waarop deze nieuwkomers hun blues aan de man weten te brengen, vooral wanneer je bedenkt dat al deze gasten zo’n beetje de leeftijd van rond de vijfentwintig hebben.

Nee hier klinkt grote ervaring door en dat is niet zo gek. Al op jonge leeftijd worden deze mannen meegenomen in de Münster- en Osnabrücker blues scene waar muzikanten als Tom Vieth, Kai Strauss, Tommy Schneller, Jimmy Reiter, Memo Gonzales, Christian Rannenberg, Christian Bleiming en Todor Todorovich jonge bluesmuzikanten alle ruimte geven om ervaring op te doen. Nico Dreier, de toetsenist van de band maakt ondertussen ook onderdeel uit van de Jimmy Reiter Band en speelt daarnaast regelmatig met Kai Strauss samen. Ondertussen mag hij als mede bandlid van Jimmy Reiter een German Blues award op zijn naam bijschrijven, De Jimmy Reiter Band sleepte in 2017 deze prijs in de wacht. Nico’s tweeling broer Philipp Dreier is de slagwerker van de band, beiden schelen elkaar slecht 20 minuten in leeftijd. Samen met de contra bas en basgitaar spelende Nikolas Karolewicz vormt hij de solide basis van de band. Deze mannen leggen een tapijtje neer waarover het makkelijk spelen is voor gitarist Filipe Ribeiro Henrique en zanger mondharmonicaspeler Philip Ralf Heermann. Ook deze twee mannen deden ruime ervaring op in de eerder genoemde blues scene waar ze de kneepjes van het vak werd bijgebracht.

Ondertussen ligt daar hun tweede uitgave op Timezone records. De band gaat op Emergency Call For The Blues, na een korte introductie (Emergency Call) van start met Lucky Man, waarop meteen duidelijk wordt dat de sound van de fifties nog steeds uitgangspunt van de band is. In deze rete strakke shuffle pakken Nico Dreier en Philip Ralf Heermann meteen de ruimte om, op respectievelijk piano en harmonica hun vaardigheid als solist te etaleren. Dat de band na het debuut een ontwikkeling heeft doorgemaakt blijkt wel uit de daarop volgende tracks, Solitude Blues, Trash Talking Woman en Heads Up waarop het duidelijk wordt dat rhythm ’n blues invloeden hun intrede hebben gemaakt. Op de groovy  instumental Just The Tip ruilt Nico Dreier de piano in voor de Hammond, waarmee meteen een ander sfeertje ontstaat. Dit plan trekt hij door in Heal Me, Baby en het uiterst swingende One More Ale. De Bluesanovas besluiten met Devil’s Mule, een relaxed gespeelde jazzy track met heerlijk T-Bone Walker achtig gitaar werk van Filipe Ribeiro Henrique.

Deze band gaat zich niet te buiten aan noten poeperij maar weten met gevoelig en doeltreffend spel de essentie van de song vol overtuiging neer te zetten, en daarmee onderscheiden ze zich van vele jonge ‘honden’ in het vak. Kortom een uitstekende opvolger op het debuut album van een band die zich mag verheugen in een zeer goed gevulde agenda.

We moeten er nog even op wachten maar op zondag 26 april 2020 heeft Cafe Bergsma in Easterein in Friesland de Bluesanovas op de agenda staan. Fijn dat de band het album opdraagt aan de veel te vroeg overleden Tom Vieth, die de mannen de kneepjes van het vak heeft bijgebracht.

1. Emergency Call
  2. Lucky Man
  3. Solitude Blues