The Hitman Blues Band – Not My Circus, Not My Monkey

“Blues of the 21st century” schrijft The Hitman Blues Band in de release sheet van de zojuist verschenen ‘Not My Circus, Not My Monkey’. Zelf zien zij hun benadering van de blues als modern en ze nemen zelfs het woord alt blues in de mond, waardoor je zou kunnen denken dat de muziek op ‘Not My Circus, Not My Monkey’ ver buiten de blues zou staan, maar niets is minder waar, natuurlijk maakt de band uitstapjes buiten het directe bluesgenre ‘No Place Like Home’ zou hier een voorbeeld van kunnen zijn. Maar de band heeft ook werk van Blind Willie Johnson op de track lijst staan, ‘Nobody’s Fault But Mine’ en het veel gecoverde ‘John The Revelator’ die beide een flinke bewerking hebben ondergaan en de band volkomen naar eigen hand heeft weten te zetten. Als we dan toch met de covers op deze schijf bezig zijn komen we gelijk toe bij Bob Dylan’s ‘The Times They Are A Changin’, die een heerlijke funky groove heeft meegekregen en waarop bassist Mike Porter en drummer Guy LaFountaine even kort soleren. De blazerssectie, die uit Mikey Vitale (Alt Saxofoon), John Kelly (Tenor Saxofoon), Eric Altarac (Trompet) en Nick Clifford (Bariton Saxofoon) bestaat zorgt voor een zwoel tapijtje. De uit New York afkomstige zanger Russel ‘Hitman’ Alexander beschikt over een heldere krachtige stem en heeft behalve de eerder genoemde songs al het materiaal voor dit album geschreven. Groovend funky materiaal (Not My Circus, You Can’t Say No en You Don’t Understand), New Orleans beats (Buy That Man A Drink) staan in mooi contrast met het vlot gespeelde ‘Walk With You’, waarin de rollende piano partijen van Kevin Bents voor de nodige vaart zorgt. Op de valreep neemt de band met de ballad ‘Everybody But Me’ nog even flink gas terug en is er ruimte voor een gevoelige gitaarsolo van Russel ‘Hitman’ Alexander om vervolgens met de drijvende shuffle ‘Go Down Fightning’ dampend tot een slot te komen.

Over hun moderne alt blues zegt de band het volgende, “which can be high energy, slow and soulful, or happy boogie”, en dat is wat kenmerkend is voor ‘Not My Circus, Not My Monkey’, de zevende cd van de Hitman Blues Band. Zeker het beluisteren waard!

01 Not My Circus
02 Buy That Man A Drink
03 Nobody’s Fault But Mine