The Jimmys – Gotta Have It

Jimmy Voegeli is de drijvende kracht achter de band The Jimmys. In het dagelijks leven runt deze muzikant een boerenbedrijf in Monticello, Wisconsin, dat binnenkort door zijn neef zal worden overgenomen, die dan overigens de zesde  generatie zal zijn die het bedrijf sinds 1854 runt. In dat jaar vestigden zijn voorouders zich daar toen ze vanuit Zwitserland naar Amerika emigreerden.

Al op jonge leeftijd wordt Jimmy overladen met muziek, zijn vader speelde trompet in polka bands en luisterde naar Benny Goodman en Louis Armstrong. Zijn vader moedigde Jimmy aan om muziek te leren spelen, eerst op trompet maar later zal hij overstappen naar piano. De liefde voor de Hammond zal pas vele jaren later ontstaan, overigens puur door toeval. In 1990 spot bassist John Wartenweiler een advertentie in een lokale krant waarin een gepensioneerde kerk organist zijn blonde Hammond B2 met Leslie speaker aanbied. Jimmy is bij het horen van de eerste klanken meteen verkocht en al snel verdwijnt het geheel in de bandbus.

Het instrument waar altijd heilige muziek op gespeeld werd zou vanaf nu af aan versies van onder andere Steppenwolfs Born To Be Wild uit de speakers laten knallen. In eerste instantie luistert Jimmy Voegeli veel naar Reese Wynans, die dan deel uitmaakt van Stevie Ray Vaughans Double Trouble om later ook de muziek van de oude meesters als Bill Doggett, Isaac Hayes, Booker T., Billy Preston en Otis Spann op te snuiven. Inderdaad Jimmy duikt steeds dieper het verleden in. Ruim vijftien jaar zal hij deel uit maken van The Westside Andy/Mel Ford Band.

Ondertussen werkt hij al weer ruim twaalf jaar onder de naam The Jimmys, een Blues/R&B band, die Madison Wisconsin als uitvalsbasis heeft. Het laatste wapenfeit van de band is het zojuist verschenen Gotta Have It, waarop The Jimmys ons meenemen op een reis door hun met blues, Rhythm and Blues en soul beïnvloedde muziek. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, dit album spettert van alle kanten, het grooved, het swingt, het rockt als een bezetene. De blazerssectie (Peterson Ross – saxofoon, Kevan Feyzi – trombone, Mike Boman – trompet, Kyle Samuelson – trombone, Bryan Husk – bariton saxofoon, Al Falaschi – bariton saxofoon, Kurt Shipe – trompet) heeft een groot aandeel hierin, zij leggen met z’n allen een zeer dragende bodem neer, die door de ritme sectie (bassist John Wartenweiler en drummer Tony Braunagel, die ook voor de productie van het album heeft getekend) vakkundig wordt ondersteund. Jimmy Voegeli neemt naast de piano en Hammond partijen voor een groot deel de vocalen voor zijn rekening, slechts op Write A Hit en When You Got Love neemt Marcia Ball deze rol mede waar. Peter Weber weet voor iedere song weer een mooi gitaarlijntje met een eigen sound neer te zetten en vult zo heerlijk de ruimtes in, met wel een hoogte punt in Take You Back, dat me even aan Ronnie Earl doet denken. Maar ook in de slowblues Someday Baby weet hij de gevoelige snaar te raken en sluit hij naadloos aan op het fraaie Hammond van Jimmy Voegeli, die vervolgens in het afsluitende Jose op een fenomenale wijze het geluid van Jimmy Smith, Jimmy McGriif en Richard ‘Groove’Holmes op zijn Hammond B-3 doet herleven.

Genieten in het kwadraat! Genoeg afwisseling op dit album, waarop Groovy songs (Grim Reaper, Words And Actions), shuffles ( Hotel Stebbings, Take You Back) en New Orleans beats (When You Got Love, Allways A Woman) naadloos in elkaar over gaan. Nee, dit verveelt geen moment, een absolute aanrader wat mij betreft.

01 Ain’t Seen Nothin’ Yet
02 Grim Reaper
03 Write a Hit