The McKee Brothers – A Time Like This

De broers Denis en Ralph McKee hebben samen twee albums uitgebracht. Op het zojuist verschenen A Time Like This beperkt Ralph zich slechts tot het songwriting en met slechts één bijdrage is zijn deelname aan het album dan ook zeer gering te noemen. Deze rol lijkt toetsenist Bobby West naar zich toe hebben getrokken en zo is zijn aandeel met 11 uit 16 aanmerkelijk ruimer te noemen. Waar op Moon Over Montgomery nog 35 muzikanten aan de productie meewerkten, daar is dit aantal op A Time Like This terug gebracht naar 13 en ook dat is nog steeds een behoorlijke lijst te noemen.

Zoals gezegd neemt Bobby West de rol van toetsenist op zich, Bobby Watson speelt de baslijnen en Steve Stephens en Vincet Fossett Jr. nemen afwisselend de drumpartijen voor hun rekening. De gitaarpartijen worden deels gevuld door Larry McCray, Joey Delgado en Slide gitarist Stan Budzynaki. Het koperwerk is ook op deze schijf weer veelvuldig aanwezig. Lee Thornburg (trompet, flugelhorn en trombone) en Doug Webb (klarinet en saxofoon) nemen deze rol op uitstekende wijze waar.  Alle andere partijen worden door de naam gever van deze band ingevuld. Denis blijkt naast vocalist een multi-instrumentalist te zijn, die naast gitaar een aantal baspartijen voor zijn rekening neemt maar ook met hetzelfde gemak keyboard en percussie blijkt te spelen.

Zestien tracks vullen A Time Like This, wat een speeltijd van een uur en vijftien minuten oplevert, een geven dat we de laatste tijd niet zo vaak meer tegenkomen. Ten opzichte van Moon over Montgomery zijn The McKee Brothers iets meer richting blues opgeschoven maar natuurlijk valt er nog steeds een variatie aan stijlen te bespeuren en volgen funky (Whistleblower Blues, The legend Of Luther Stringfellow en The Rain) en meer New Orleans georiënteerde stukken (How Can I Miss You Baby? en  Bluer Than That) elkaar op geraffineerde wijze op. Met het zelfde gemak schakelt de band richting soul (It Is What It Is en A Time Like This). Larry McCray, in mijn optiek een ondergewaardeerde gitarist laat ons op twee tracks (Whisleblower Blues en Dawg) nog even van zijn kwaliteiten genieten en ook de inbreng van Joey Delgado, gitarist van de Delgado Brothers mag er zijn. Maar ook bandleider Denis McKee perst er een paar fijne gitaarsolo’s op Realize, The Rain en A Scene From Sunday uit zijn plank met zes snaren. Rest mij nog te melden dat Tim Douthit een prima partij harmonica blaast op drie tracks. Al het materiaal is nagenoeg van eigen hand.

Kortom een uitstekend album dat gedrenkt is in rhythm ’n blues, rock, funk, soul en New Orleans beats maar waarbij de blues nooit ver weg is. Een absolute aanrader!

01 How Can I Miss You Baby?
02 Whistleblower