The Old No. 5s – Moment to Lose

Eigenlijk hou ik mij alleen maar bezig met blues, maar af en toe wordt er ook wel eens materiaal van een heel ander genre toegestuurd. In dit geval de band The Old No. 5s uit Kansas City. De band bestaat sinds eind 2011 en behaalde tijdens het bestaan twee maal de semi-finales van de International Blues Challenge in Memphis. Van de originele bezetting van dit trio is alleen zanger gitarist Brock Alexander nog van de partij. Op de derde uitgave van de band ‘Moment to Lose’ bestaat de bezetting, naast Brock Alexander uit Olie Bowden (bas, gitaar, zang), Adam Watson (drums, zang), Taylor Smith (gitaar), Howard Mahan (gitaar) en TJ Erhardt (toetsen). In de release sheet van het album meldt de band dat de stijl die ze spelen uit rauwe blues bestaat, die ze vervolgens combineren met psychedelische geluiden, maar de blues is in mijn optiek ver te vinden.

Je zou de openingstrack ‘We’re Here’ met een speelduur van net twee minuten en ‘Purdy’, dat aan het werk van Steely Dan doet denken onder deze stijl kunnen scharen, maar het is toch stevige rock wat de hoofdmoot vormt van ‘Moment to Lose’. Soms neigend naar Southern Rock (Two by Two, en Went out Walking), dan weer doorspekt met slide spel (Same Old You) om vervolgens een stevig bluesrock intro in te zetten in ‘Living your Dream’. De psychedelische geluiden treffen we voornamelijk aan op ‘New Light’, dat een speelduur heeft van slecht één minuut dertig seconden en ‘Stubey Time’, waar in het intro de zang via een vocoder loopt. The Old No. 5s besluiten het album met het akoestisch gespeelde ‘What does that Prove’, dat net zoals het eerste nummer van de cd maar net twee minuten duurt.

Zo valt er genoeg variatie te bespeuren op deze uitgave, waarop rock, Americana en Southern-rock van een snufje blues wordt voorzien.

01 We’re Here
02 Same Old You