The Pilgrims – 6IX

Zo’n 20 jaar geleden waren the Pilgrims graag geziene gasten op festivals met hun energieke rock en de gedreven soul volle en donkere intense zang van zanger/gitarist Reniet Vrieze. Daar komt na een herseninfarct van Pepijn Joling een eind aan.

Na al die jaren heeft de band de draad weer opgepakt, na eerst in 2017 kleinschalig op te treden,volgde dit jaar een volledig nieuw album, 6IX, met maar liefst veertien eigen gepende nummers en twee covers van Otis Redding. De band bestaat nu uit maar liefst acht personen, Reniet Vrieze )zang, gitaar), Henri van Bergen (drums), Dave Besse (bass), Roy Jansen (gitaar), Niels Schutten (toetsen), Jasmijn de Graaff (celllo/achtergrond zang), Karlijn de Vries (achtergrond zang) en Suzan de Reus (achtergrond zang).

Bij de opener Happy is het even wennen door de lichte bluegrass/zydeco die er in het nummer verweven zit, maar bij een tweede keer luisteren hoor je hoe goed deze muzikale loverstory in elkaar zit. Big Screen TV, ja ik heb er thuis ook een, maar een stevig setje speakers zijn mij liever, zeker bij dit funky nummer. Het pikant getinte Looking At Girlz heeft een fijne rif in zich voortgestuwd door de ritmesectie. Rocket, een heerlijk laidback nummer, akoestische gitaar, de dromerige zang, een nummer passend bij een zwoele zomerdag. Hierna gaat het wat krachtiger worden Man With a Child in His Head, met heerlijke tweede stemmen en achtergrond zang die het kippenvel tevoorschijn tovert met tussendoor heel venijnig gitaar werk. En dan komt For Elise, rustig beginnend en daarna breekt de hel los, wat een strot, wat een mooie muur van muziek, als het nummer afgelopen is, is het alsof ik overreden ben door een tank, wat een super nummer. Everlasting is daarentegen compleet het tegenovergestelde, ingetogen gedragen door piano en zang, maar het grijpt je wel bij je strot. Een nummer wat je zeker ook bij de strot grijpt is het zeer intense Coffin for My Daughter, hier wordt je wel even stil van. Ook van de rest van de CD spat de kwaliteit er vanaf. Ook de twee covers, The Dock of the Bay en Iǘe Been Loving You Too Long, zijn prima vertolkingen waar in mijn ogen niets op af te dingen is.

De band mag trots zijn om na zo’n 20 jaar zo’n geweldige CD te hebben geproduceerd, petje af!!

1. HAPPY
  2. BIG SCREEN TV