Them Lewis Boys – Wanted / Jeroen Sweers – Me and Jerry Lee

Je moet wel een enorme passie hebben voor de muziek van Jerry Lee Lewis wanneer je in zeer korte tijd zowel een band als solo cd uitbrengt met muziek van deze legendarische Rock ‘n Roll pianist. Jeroen Sweers is zo iemand die zijn voorliefde voor het werk van zijn inspiratiebronnen graag met een ander deelt.

Al op zeer jonge leeftijd werd deze op 1 april 1978 geboren pianist, gegrepen door de boogie woogie. Muziek in het algemeen nam zo’n belangrijke plek in zijn leven in dat het al snel duidelijk werd dat Sweers als professioneel muzikant door het leven zou willen gaan. In 2002 studeerde hij cum laude af aan het conservatorium in Zwolle voor de opleiding lichte muziek. Ondertussen was zijn talent voor het spelen van blues en boogie al herkend door boogiewoogie pianist Jaap Dekker, die Sweers vroeg om onderdeel uit te maken van de Grand Piano Boogie Train. Met dit rondreizend theater gezelschap kreeg Jeroen de kans om zich aan een breed publiek te presenteren en zijn spel verder te ontwikkelen. Een logisch vervolg op de Grand Piano Boogie Train is de oprichting van zijn eigen band de Jeroen Sweers Boogie Woogie Band, waarmee hij zeer succesvol op vele jazz-, blues-en boogie-woogiefestivals in binnen- en buitenland kon optreden. Met deze band nam Jeroen de zeer goed ontvangen cd Shifting Gear op. Als pianist beperkt hij zich niet alleen tot boogie en blues, ook western swing heeft zijn interesse. Met Panhandle Swing, die zich in dat genre beweegt staat Sweers in 2005 op het North Sea Jazzfestival.

Naast veel solo werk, besloot Jeroen een tribute te brengen aan een van de grootste rock ‘n roll pianisten ter wereld, Jerry Lee Lewis en formeerde de band Them Lewis Boys in 2010. In bassist Rene Postma, drummer Matthias van Olst en gitarist Willem de Roode vond hij zijn kompanen die hem ondersteunen in zijn wervelende Rock ‘n Roll tribute. Ruim 60 jaar nadat Jerry Lee Lewis zijn opnames in de Sun Studio in Memphis Tennessee maakte op een oude akoestische Wurtlitzer piano zit nota bene Jeroens Sweers op dezelfde plek, achter dezelfde piano de opnames vast te leggen voor zijn solo cd. Om precies te zijn, op 28 februari 2015 blikt hij met studiotechnicus Matt Ross-Spang deze opname in. Bijna gelijktijdig met het uitbrengen van deze cd, die de titel Me and Jerry Lee meekrijgt komt Jeroen Sweers met de full band cd Wanted. Twee producties niet naadloos op elkaar aansluiten en putten uit het brede oeuvre van Jerry Lee Lewis, waarbij gelijk opvalt dat Sweers dezelfde pounding aanslag heeft als zijn voorbeeld. Heerlijk die country twang die de Roode af en toe uit zijn gitaar haalt, samen met van Olst en Postma begeleiden zij doeltreffend. Tel daarbij de prima timing en fijne stem van Sweers en je komt wel heel dicht bij het origineel.

Met deze twee schijven bewijst Sweers een zeer veelzijdig pianist te zijn die met het grootste gemak van zijn boogiewoogie imago overschakelt naar een dampende rock ’n roll vertolker. Dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn andere projecten, Jazz Panorama en Walking the Trigger om er maar een paar te noemen. ‘It’s a long way to the top if you wanna rock ‘n’ roll´ staat er ergens op zijn site, hij is al flink op weg zou ik zeggen.

Website Jeroen Sweers
Website Them Lewis Boys