Thornetta Davis – Honest Woman

Thornetta Davis - Honest Woman

In 2015 werd Thornetta Davis gekroond tot Detroit’s Queen of the Blues, een titel die je uiteraard niet zo maar verdiend. Voor haar werk ontving deze multi talented singer songwriter al meer dan 30 Detroit Music Awards. Op 11 augustus 1963 komt de geboren en getogen Thornetta Davis in Detroit Michigan, United States ter wereld. Op haar 15e doet ze al mee aan een plaatselijke talentenjacht en zingt ze tot 1983 in haar eerste lokale band Jas. Met een paar high school vrienden en een voormalig lid van Jas richt ze dan Chanteuse op, waarmee ze vooral de bekende R&B hits ten gehore brengt. Na een tijdje wordt Thornetta gevraagd om als backing vocalist tot de plaatselijk succesvolle soul band Lamonte Zodiac & the Love Signs toe te treden. Later zal deze formatie over gaan in Chisel Brothers Featuring Thornetta Davis, zaols de naam doet vermoeden schopt ze het dan tot leadzangeres van deze band. In 1990 verschijnt op Blue Shadow Records een cd van Chisel Brothers Featuring Thornetta die de band naam als titel draagt. In 1991 besluit Thornetta om zich meer te richten op backing vocals en sluit zij zich aan bij de alternatieve rockband Big Chief, waarmee een aantal platen voor het Sub Pop label worden opgenomen. Haar talenten leveren haar bij het zelfde label een contract op voor een solo album. In 1995 verschijnt de EP Shout out to the Dusthuffer die in 1996 wordt opgevolgd door haar eerste volledige solo album Sunday Morning Music. De song Cry van dit album wordt gebruikt als filmmuziek in de HBO televisie drama The Sopranos.

Het een en ander levert een goed gevulde agenda op en zo staat Thornetta Davis op affiches met legendarische blues en R&B grootheden als Ray Charles, Gladys Knight, Smokey Robinson, Etta James, Buddy Guy, Koko Taylor, Junior Wells, Lonnie Brooks en Johnnie Johnson. Zelf noemt ze haar optreden op het Michigan’s Ann Arbor Blues & Jazz festival een van haar hoogtepunten, vooral wanneer ze voor een uitzinnig publiek een encore brengt met the Swamp Booogie Queen Katie Webster en Bonnie Raitt. Naast haar solo successen is Thornetta altijd actief gebleven als backingvocalist. Zo verzorgde zij de backing vocals op Spirit of Love van de Nigeriaanse reggae artiest Majek Fashek, een album dat is geproduceerd door Little Steven VanZandt en de albums The Fire Inside en Face the Promise van Bob Seger. Vooral haar backing werk voor plaatsgenoot Kid Rock levert haar de nodige waardering op. Thornetta levert bijdrages op Devil without a Cause (1998), Kid Rock (2003) en Rock and Roll Jesus uit 2007.

Ondertussen heeft ze dan ook een tweede solo cd uitgebracht Thornetta Davis Covered Live at the Music Menu (2001), live opgenomen in de club waar Thornetta zeven jaar lang iedere woensdag een optreden verzorgt. In 2008 volgt haar zelfgeproduceerde album Remember Love On Christmasday. Met Honest Woman trakteert Davis ons op 12 zelfgeschreven tracks, slechts When My Sister Sings The Blues is niet van eigen hand maar een gevoelig gedicht waarin haar zus Felicia beschrijft wat ze voelt wanneer Thornetta de blues zingt. Brian ‘Roscoe’ White ondersteund het een en ander op slidegitaar, om vervolgens een up tempo groovende I Gotta Sang The Blues in te zetten waarin Fabulous Thunderbirds voorman Kim Wilson op harmonica de boel komt ondersteunen. Gospel driven goodtime music in Set Me Free, een gospeltack met een funky ondertoon waarin de Larry McCray Band voor de begeleiding zorgt. Naast Larry, die het een en ander van een fraaie gitaarsolo voorziet speelt zijn broer Steve als drummer mee in de band. Uiteraard zijn de nodige background vocalisten op deze track aanwezig, niet zo vreemd wanneer je zelf altijd andermans producties ruimschoots van backing vocals hebt voorzien. Een gegeven dat overigens op de hele cd terugkeert, soulvolle backing vocals. Even wat vaart eruit met de slowblues I’d Rather Be Alone waarin saxofonist Todd Glass en trombonist Dave McMurray ondersteunen met sfeervolle blazersarrangementen, maar met het stevig groovend I Believe zit de vaart er gelijk weer in. Brett Lucas vult hier op smaakvolle wijze met slide gitaar de ruimtes in. Get Up And Dance Away The Blues wordt in een stevige jazzy swing uitvoering krachtig neergezet en met ruime ondersteuning van de backing vocalisten swingt het geheel de pan uit. Met haar machtige stem switched Thornetta met het grootste gemak tussen blues, jazz, funk en soul, maar bovenal hoor je altijd gospel in haar stem terug en daarom is het ook niet zo gek dat ze met Feels Like Religion de cd met een funky gospel groovend besluit.

Deze award winning woman is aan deze kant van de Oceaan nog niet zo bekend. Daar zou zo eens verandering in kunnen komen door Honest Woman. Uiteraard is daarvoor een goede distributie van de cd nodig en dat is iets wat deze schijf absoluut verdiend. Al eerder tourde Thornetta Davis in Italië, Tunesië, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland, Engeland en ons eigen Holland, hoogtij dat ze weer eens deze kant op komt om de distributie van de cd kracht bij te zetten.

01. WHEN MY SISTER SINGS THE BLUES
02. I GOTTA SANG THE BLUES
03. THAT DON’T APPEASE ME