Tom Craig – Good Man Gone Bad

Twee jaar geleden ontmoete ik Tom Craig in de Twisted Tail in Philadelphia. Hij vertelde mij destijds over zijn ver gevorderde plannen om een opvolger op zijn zeer goed ontvangen debuut album ‘Get Ready For Me’ te maken. Waar op het debuut het accent op soul en rhythm and blues gerelateerde muziek lag daar heeft Tom nu bewust voor blues als insteek gekozen. Van zijn vroegere begeleidingsband Soul Patch vinden we alleen toetsenist Eric Johnson terug op dit meer blues georiënteerd album. Mikey Junior komt als producer en harmonicaspeler ondersteunen. Beiden ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens de wekelijkse bluesjam in de Twisted Tail en werden meteen goede vrienden. Verder komen we bassist Dave Gross, drummer Vin Mott, de gitaristen Matt Daniels en Greg Gumpel, pianist Bill Heid, harmonicaspeler Albert ‘Big Daddy’ Lamberson en een blazerssectie die uit Doug James (baritonsaxofoon), Mike Scott (tenorsaxofoon) en Hailey Brinnel (trombone) bestaat tegen op dit album.

‘Good Man Gone Bad’ telt dertien tracks waarvan Tom er twaalf zelf heeft geschreven en ‘When You Love A Blues Man’ in samenwerking met Mikey Junior tot stand is gekomen. Het album gaat van start met het groovy klinkend ‘Working To Hard‘ waarop meteen Tom’s warme relaxte stem opvalt. Bij het daarop volgend ‘What A Man’s Gotta Do’ schiet Magic Sam door mijn gedachten, de sound van de south side van Chicago schalt uit de speakers, wanneer Tom even kort van leer trekt met uitstekend solospel en wordt  daarnaast ook nog eens uitmuntend ondersteund door Mikey Junior, die een ijzersterke begeleidende rol op zich heeft genomen. Zowel ‘You Made A Good Man Go Bad’ en ‘It’s All My Fault’ worden op een uiterst relaxte, bijna jazzy wijze gebracht. Bill Heid weet als geen andere de ruimtes met zijn achtentachtig toetsen in te vullen. Nee, dan gaat het in het groovy klinkend ‘Sheepdog’ er heel wat steviger aan toe. In het slepend gespeelde ‘When You Love A Blues Man’ is er ruimte voor een harmonicasolo, het wordt niet duidelijk of Mikey Junior of Albert ‘Big Daddy’ Lamberson deze rol vervult. Door met de pittige shuffle ‘Treat Your Dady Nice‘ om vervolgens een funky groove neer te zetten in ‘One Way Love Affair‘. Dat het tijd is om je levensstijl aan te passen en slechte gewoonte achter je te laten bezingt Tom in de up-slow blues ‘Chance My Way Of Living’, waarin hij een solo speelt die aan het spel van Otis Rush doet denken. Na een funky uitvoering van ‘Headhunter’ wordt het tempo opgevoerd in ‘Long Time Coming’. Zwoele blazers ondersteunen in het soulvol gespeelde ‘I Like Soul In My Blues’ de titel van deze song dekt volledig de lading. Het album eindigt me het gevoelig en relaxed gespeelde ‘My Turn To Cry’.

Tom heeft zichzelf overtroffen met de uitgave van ‘Good Man Gone Bad’, waarop hij vele facetten van de blues brengt. Door corona heeft het album even wat langer op zich laten wachten dan de bedoeling was maar het was het wachten meer dan waart. Top album!!

Track Listing:
01 Working Too Hard
02 What A Man’s Gotta Do