Tom Gilberts – Old School

Old School is de tweede uitgave van Tom Gilberts op het Polymerase Records label. Eerder verscheen het album Grit op het zelfde label. Dit album was hoofdzakelijk gevuld met instrumentale stukken, waarop Tom Gilbert zijn vaardigheden op gitaar allang heeft aangetoond. Een formule die hij feitelijk ook op Old School hanteert maar dit keer wordt er iets meer ruimte en aandacht besteed aan de vocale invulling.

Tom laat zich begeleiden door twee zeer vaardige muzikanten. Drummer Brian Foxworth vormt samen met bassist Dave Captein de ritme sectie, beiden zijn eerder opgenomen in de Oregon Music Hall of Fame, dat zegt uiteraard al genoeg. Ook dit maal tekent Terry Rob voor de productie en zit Dennis Carter wederom in de Falcon Recording Studios achter de knoppen.

Tom Gilberts laveert met het grootste gemak door blues, roots en rock getinte stukken en weet een prachtige sfeer neer te zetten. De eerste noten van de openingstrack “Lady” Luck zetten je even op het spoor van Stevie Ray Vaughan, maar al snel blijkt dat deze slow blues een stuk minder heftig klinkt dan het werk van eerder genoemde. Veel variatie op dit album, van een vlotte instrumentaaal gespeelde swing shuffle (Zoot Suit Shuffle) schakelt Tim door naar een groovy Ass, Gas or Grass, die een funky ondertoon kent en verrassend met fraai slide spel wordt ingekleurd. De cd telt drie gevoelige ballads (Sun Vibe, The North Fork en Brown’s Camp) die veelal instrumentaal gespeeld worden. Tracks die dicht tegen de blues aan leunen, zoals we die ook van de SRV man kennen. Maar ook op akoestisch vlak weten deze mannen zich prima te redden, Dark Clouds kent een jazzy vibe mede door de invulling van de baspartijen op contra bas. Na de Texas shuffle You Missed Me volgt het voortkabbelend Nighttime. Nee dan klinkt het afsluitende The Fuzz een stuk heftiger in vergelijking met zijn voorganger en dat maakt deze cd juist zo aantrekkelijk.

Twaalf compacte songs met een totale speeltijd van 38,25 minuten die alle kanten uitgaan en toch tot een fijn geheel klinken. Gelukkig geen noten poeperij hier maar een vaardig gitarist die weet welke noten te spelen en welke weg te laten. Genieten van begin tot eind. Een aanrader!

01 “Lady” Luck
02 Zoot Suit Shuffle
03 Ass, Gas or Grass [Explicit]