Tomás Doncker & The Blues All-Stars – Moanin’ at Midnight / The Howlin’ Wolf Project

Tomás Doncker is geen bluesman pur sang, nee deze man heeft lang geleden zijn tanden gezet in moderne muziek en speelde en werkte met bands als James Chance & The Contortions, Defunkt en J. Walter Negro & The Loose Jointz. Maar met het zelfde gemak schakelde hij tussen de Japanse jazz muzikanten Sadao Watanabe en Masabumi Kikuchi, om met ze te touren en voor studio-opnames om vervolgens met Bootsy Collins, Yoko Onno, Madonna en Ivan Neville aan een project te werken. Hij heeft daarnaast zijn eigen label True Groove Records. U merkt wel, een bezig baasje.

Gelukkig kent hij ook samenwerkingsverbanden met muzikanten die iets dichter bij de blues staan, zoals Bonnie Raitt en Shamekia Copeland. Het idee om een Chester Arthur Burnett, die de meesten van ons kennen onder de naam Howlin’ Wolf, tribute album op te nemen ontstond in 2013 tijdens de New York City Summerstage. Donker zegt daarover “We had been bouncing the idea of a blues record around for a while. A ‘hard-core’ modern Blues record.Every time we discussed it The Wolf came up. Willie Dixon came up. Smokestack Lightning, Spoonful, Evil – on and on…The stories – so vivid, even today! We wanted to be a part of that lineage, that history. We wanted to tell that Same Ol’ Story one mo’ time…Our way! We felt the time was right”.

Nu zeven jaar later ligt daar eindelijk het resultaat van het plan om een tribute op te nemen, Moanin’ at Midnight: The Howlin’ Wolf Project. Nagenoeg alle songs zijn geschreven door songsmid Willie Dixon, alleen Shook Down komt van de hand van Yusef Komunyakaa en Tomás Doncker. En natuurlijk krijgen de nummers een hedendaagse bewerking, contemporary noemt men dat tegenwoordig. Grappig detail is dat Howlin’ Wolf eind zestiger jaren zelf ook de grenzen van de blues opzocht door het album ‘The Howlin Blues Album’ op te nemen die de opmerkelijke hoes tekst ‘This Is Howlin’ Wolf’s New Album, He Doesn’t Like It, He Didn’t Like His Electric Guitar At First Either’ met zich mee droeg.

Niks mis mee met het gitaarwerk van Doncker en ook zijn krachtige stem mag er zijn. Tomás Doncker heeft op deze schijf een aantal bekende song van de Wolf verzameld en er een moderne twist aangegeven zonder de authenticiteit uit het oog te verliezen. Ja, of het moet de dub mix van Moanin’ at Modnight zijn die Ras Jah Ames van het nummer heeft gemaakt of de live tracks Back Door Man, Shook Down en Smokestack Lightning die iets steviger en ongenuanceerder klinken. Rest me nog te melden dat David Barnes met vuig harmonicaspel een flinke stempel op het geheel drukt.

Liefhebbers met een iets bredere kijk op het genre zouden dit album zeker kunnen appreciëren, voor puristen zal het soms even slikken zijn.

01 Evil
02 Killing Floor