Tweed – Love Strong

Het ontstaan van de formatie Tweed (Milwaukee, Wisconsin) voert terug naar 2010, wanneer een aantal gerenommeerde muzikanten hun krachten bundelen in Tweed Funk. Met vier albums op hun naam weet de band al snel een groot deel van de Amerikaanse markt aan te spreken. Ter voorbereiding voor een Europese tour die in 2018 geboekt staat is de band druk bezig om nieuwe songs te schrijven.

Gervis Myles, heeft dan zojuist de plaats ingenomen van de in oktober 2017 overleden frontman Joseph ‘Smokey’ Holman, die in de jaren zestig furore maakte met de band Domestic Four en met deze band in Memphis samenwerkte met Rufus Thomas en Willie Mitchell.  Gervis Myles en bandgenoten nemen in acht dagen de cd Love Strong op ter promotie van de Tour, die hen door Duitsland, België, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Slowakije zal leiden om aldaar club en festival optredens te verzorgen. Naast Myles spelen bassist Eric Madunic, drummer Dave Schoepke, gitarist Randy Komberec en Tenor saxofonist Andrew Spadafora in deze band.

Het album, dat nu voor een breder publiek beschikbaar is bevat negen zelf geschreven stukken, slechts Woman Don’t Lie is van de hand van Luther Johnson, en dan wel ‘Snakeboy’ Johnson en krijgt hier een funky uitvoering, die werkelijk de speakers uit spat. Blues (My Mountain, The Hustler) en Soul gerelateerde songs ( One More Dance) wisselen stevigere tracks (Dying Land) hier op smaakvolle wijze af. Er valt zelfs een vleugje reggae te bespeuren in Love Strong.

Deze band is dan ook niet voor een gat te vangen en weet op geraffineerde wijze blues, soul, rhythm ’n blues, bluesrock elementen en zelfs een vleugje jazz te combineren tot een zeer genietbaar geheel. Materiaal dat zijn weg naar de liefhebbers met een iets bredere smaak wel weet te vinden.

01 My Mountain
02 Love Strong
03 Thinkin’ You Can Take Some