Vegas Strip Kings – Jackpot

In de Vegas Strip Kings hebben een aantal ervaren muzikanten hun krachten gebundeld. De band die zoals de naam al doet vermoeden Las Vegas, Nevada als uitvalsbasis heeft weet op geraffineerde wijze de klanken van Americana, rockabilly en zydeco te combineren met rootsy blues.

De inbreng van de zydeco klanken kunnen worden toegewezen aan zanger en toetsenist Billy Truitt, die voor het Louisiana sfeertje graag zijn accordeon even uit de koffer haalt. De man met de kortste naam Al Ek speelt naast gitaar een prima party mondharmonica en weet daardoor de blueselementen veilig te stellen. Jimmy Carpenter (saxofoon) heeft ruime ervaring opgedaan in de The Roadmasters, de begeleidingsband van New Orleans icoon Walter Wolfman Washington en via zijn samenwerking met Mike Zito and the wheel, waarmee hij twee albums heeft opgenomen (Gone to Texas (2013) en de in 2014 verschenen  Live CD/DVD, Songs From the Road, op Ruf Records). Maar ook onder eigen naam is hij actief, waarvan de albums Toiling in Obscurity en Walk Away het resultaat zijn. Contra bassist Rob Edwards, die in het verleden Chuck Berry diverse malen van lage noten heeft voorzien maakt samen met slagwerker Justin Truitt de formatie compleet.

Wat levert deze samenwerking op zou u zich nu kunnen afvragen. Het merendeel van de tracks wentelt zich in een rootsy blues sfeer, shuffles met titels als Rotgun Run, Take It Easy  en Life of Me worden afgewisseld met It Ain’t, dat een vlotte gospelgroove kent en het slepende V8 Ford. Iedere solist weet zijn ruimte te vullen met smaakvol en doeltreffend solowerk, waardoor er een authentieke sfeer ontstaat. Iets meer moeite heb ik met de tracks waarin de accordeon een bepalende rol vult. Jesus on the Dash en Pawnbroker neigen naar Tex Mex en Back to You naar een heuse Zydeco two step maar ergens blijft het één en ander te braaf en doet mij het accordeon spel meer aan al die accordeonisten die vroeger menig feestje en bruiloft kwamen opvrolijken denken dan dat er echt een broeierig sfeertje ontstaat dat we uit het zuiden van Amerika kennen. Om vervolgens met Screeching Halt, dat van een Zuid Amerikaans ritme voorzien is, vervolgens ook nog eens op een volledig ander spoor te zitten. Nee, dan is de uitvoering van Willie Dixon’s Same Thing even weer een verademing. Wellicht ligt het aan mij omdat ik geheel niet gecharmeerd ben van de klanken van een accordeon, of de echte meester (Chenier) moet aan het werk zijn. Gelukkig valt er nog genoeg te genieten op dit rootsy album dat verder behoorlijk geworteld is in de blues.

Playlist

01  Rotgun Run

02  It Ain’t