Will Jacobs & Marcos Coll – Takin Our Time

Will Jacobs speelde op zijn twaalfde al in de bekende bluesclubs van Chicago waar hij op het podium stond met vele bekende bluesartiesten die de stad rijk is. In 2009 speelt hij, na het winnen van de jeugd divisie van de Chicago’s Windy City Blues Challenge met zijn band Dirty Deal tijdens de internationale blues showcase in Memphis. Daar valt meteen zijn volwassen blues benadering qua spel en zang bij de vakjury en het publiek op.

Het één en ander leidt al weer snel tot het volgen van een studie aan het Berklee College of Music in Boston. Hij tourt een tijd als gitarist in de band van de bekende Zydeco artiest CJ Chenier. Ondertussen heeft hij zijn onderkomen in Europa gevonden en speelt hij regelmatig met Marcos Coll, die mede oprichter van de band Los Reyes del Ko is.

Begin dit jaar doken beide mannen de Woodoo Studio van Paul Linke en de Nakasadacoyona  Studio van Alex Ott in Berlijn in voor de opnames van Takin’ Our Time. Multi-instrumentalist Will Jacobs tekent naast het gitaarspel en de zang voor alle bas en drum partijen. Gelijk bij het horen van de eerste tonen van het album blijkt wel dat Will Jacobs over een prima zangstem beschikt en daarnaast een uiterst vaardig gitarist te zijn. Moderne funky bluesklanken typeren het negen tracks tellend album. Marcos Coll beperkt zich tot het harmonicawerk. Hij komt in 1976 in Madrid ter wereld maar verhuist al snel naar Santiago de Compostela, dat in  de noordwestelijke regionen van Galicia gelegen is. Al op jonge leeftijd krijgt hij de kans om met  Mick Taylor (Rolling Stones), Buddy Miles (Jimmy Hendrix Band of Gypsys) en Tom Jones te werken.

Beide heren troffen elkaar nog niet zolang geleden voor het eerst in Berlijn en leveren nu al een heerlijk schijfje af op het Gaztelupeko Hotsak Records label, die voortvarend van start gaat met het funky klinkend It Ain’t Save (Clarence Carter/George Jackson). Het daarop volgend Going To Berlin, die als live versie, in een uitgeklede uitvoering met slechts zang, gitaar en harmonica als afsluitende track terugkomt, drijft op een heerlijk slepend shuffle ritme en klinkt zo een stuk authentieker. Albert King lijkt de inspiratie bron voor What U Doing te zijn geweest. Maar ook instrumentaal werk op deze cd, het groovy C.J. Bounce en de uptempo swing Cazorla Boogie waarop beide solisten elkaar prima aan vullen maar ook voldoende uitdagen en hun uitmuntende vaardigheden op gitaar en mondharp tonen. Ook het slidespel is Will Jacobs niet vreemd, op de shuffle Stranded (Deadric Malone) laat hij de slidemaster Elmore James weer tot leven komen. Nee, dan klinken Hey Baby en One Too Many Times een stuk moderner, zonder overigens de authenticiteit uit het oog te verliezen.

Deze twee muzikanten vullen elkaar uitstekend aan. Alles grooved en swingt tot in de nopjes en doet je al weer naar een volgende uitgave verlangen. Takin Out Time, dat voornamelijk eigen werk bevat is een absolute aanrader.

01 It Ain’t Safe
02 Going To Berlin
03 What U Doing