Willie Buck – Songs For Muddy

Willie Buck komt in 1937 in het kleine dorpje Houston, Mississippi ter wereld. Tijdens zijn jeugd verdient hij in de lokale papiermolen wat geld, maar ’s avonds beklimt hij het podium om vroege rock & roll ten gehore te brengen, wat in die dagen heel populair was. In deze periode speelt hij voornamelijk in het ‘Chittlin Circuit’ dat hem tussen Mississippi, Louisiana, Tennessee, Texas en Noord en Zuid Carolina heen en weer doet reizen. Al snel bouwt hij een gedegen reputatie op, wat hem doet besluiten om in 1954 naar Chicago te verhuizen.

Willie dringt al snel door in de Chicago bluesscene en begint op Maxwell street te spelen, de lokale markt die veel ruimte bood aan bluesmuzikanten om op regelmatige basis overdag op te treden. Willie Buck neemt in deze periode zijn eerste plaat ‘ Disco Blues’ met ‘How Can I Be Nice To You’ op de b-kant, voor IRC records op. De meesten van ons zullen Willie Buck kennen van zijn Delmark uitgaves. In 2010 verzorgt dit toonaangevend blues label een re-release van zijn debuut album ‘It’s Allright’ uit 1982 dat destijds op Bar-Bare Records is uitgebracht maar nu onder de titel ‘The live I Love’ op Delmark is aangevuld met een aantal live tracks.

Op dit label verschijnen nog twee albums ‘Cell Phone Man’ (2012) en Willie Buck Way (2019) maar veel minder liefhebbers kennen hem van zijn cd ‘Songs For Muddy’ met subtitel ‘The Madrid Session’, die hij met Quique Gomez, Jose Luis Pardo, David Salvador en Pablo Barez in de Funkameba studios in Madrid heeft vastgelegd. Deze Spaanse band weet op fantastische wijze een authentiek Chicago bluesfundament neer te leggen. Quique Gomez is geen onbekende in de Windy City en heeft ondertussen met vele bluesmuzikanten uit deze stad op het podium gestaan. Maar ook gitarist Jose Luis Pardo weet de juiste authentieke Chicago blues tonen uit zijn zes snarige plank te persen. Samen met Willie Buck hebben ze een aantal tracks geselecteerd voor deze  Muddy Waters tribute, waarop we onder andere tracks als My Eyes Keep Me In Trouble, Mannish Boy, Baby Please Don’t Go, Long Distance Call en Walking Through The Park, cover materiaal wat overbekend is aantreffen maar door Willie Buck en companen op overtuigende wijze vol respect is vastgelegd.

Oude stijl Chicago blues is wat de klok slaat met een zeer goed bij stem zijnde Willie Buck. Hier mag je mij, bij wijze van spreken ’s nachts wakker voor maken. Wederom prachtig mooi werk op het Spaanse Gaztelupeko Hotsak, dat nog veel meer uitstekend werk in de catalogus heeft staan, zoals het eerder besproken ‘Blast from The Past’ van Guitar Crusher. Aanbevolen!!

01 My Eyes Keep In Trouble
02 I Want My Baby
03 Manish Boy