Willie Jackson – All-in The Blues

Een aantal jaren geleden bespraken we het debuut album ‘Chosen By The Blues’ van Willie Jackson, deze EP met zes tracks met een speeltijd rond de 22 minuten was een aangename kennismaking met deze bluesman, waarvan de roots in Savannah, Georgia liggen. Voor wie het toen gemist heeft nog even een korte introductie van deze gepassioneerde bluesartiest. Het is niet voor het eerst dat de liefde voor muziek van een bluesartiest in de plaatselijke kerk wordt gevormd. Ook voor Willie Jackson gaat deze vlieger op. Hij zong op jonge leeftijd in het koor, speelde drums of ondersteunde waar mogelijk op muzikaal gebied in de kerk van zijn vader Reverend Jackson. Een enorme leerschool zal veel later blijken. Hij is de jongste van zes kinderen die Reverend Jackson en zijn vrouw Annie Pearl op deze wereld zetten. Willie Jackson heeft zich naast gospel laten beïnvloeden door soul muziek. Hij begint al vroeg met het schrijven van liedjes, wat hem makkelijk afging. Met zijn dagelijks werk bij de spoorwegen kon hij zijn familie onderhouden maar door een ernstig ongeluk in 2009 veranderde deze situatie. Hij putte in die periode veel voldoening uit het maken van muziek en concentreert zich in op zijn schrijvers talent en leert daarnaast zichzelf basgitaar spelen.

Nu vier jaar later ligt daar het vervolg ‘All-in The Blues’ op zijn debuut. Op deze schijf  komen we alleen nog harmonicaspeler Ace Anderson van de oude bezetting tegen. De cd, die twaalf songs telt is in een wallet gestoken en geeft buiten de bezetting geen informatie omtrent opname feiten. Maar goed, dat doet niets af van de muziek. Meteen valt Willie’s warme krachtige stem op in ‘I’m Your Landlord’, een krachtige shuffle met een stevige beat, waarop meteen duidelijk wordt dat Wille Jackson deels voor een minder traditionele manier van werken heeft gekozen en qua sound een andere richting voor ogen heeft gehad. Moderne hedendaagse blues waarin ruimte is voor drum programmering zoals op de vlot groovende shuffle ‘The Whole Book Is Wet’ en het funky klinkend ‘Come Here Jr.’. Zelf prefereer ik het minder statisch klinkend drumwerk van Dancial ‘Twin’ Jackson in het groovy gespeelde ‘Beautiful Disease’ en het swingde ‘The Old Man Luv’ waardoor het een en ander iets meer gaat leven. De keyboard partijen van Eric L. Winbush laten ‘Stranger In My Hole’ wel heel modern klinken, nee dan klinkt de shuffle ‘Sticky Hands Blues’ en ‘She Need Satisfied’, waarop we harmonicaspeler Ace Anderson aantreffen een stuk traditioneler. Na het krachtig gespeelde ‘Coon Hound Nose’, met een hoofdrol voor de voortreffelijk spelende Ace Anderson volgt de shuffle ‘Give Me My Rib Back’, dat in verhouding met de voorgaande songs een veel lager volume heeft. Willy Jackson besluit met de groovy songs ‘Hey Gangsta’ en ‘Brother I’ll Take Her’.

Onlangs heeft Willie drie Indie Music Channel Awards in ontvangst mogen nemen en dat geeft wel aan dat dit album zijn weg naar de liefhebbers heeft gevonden. Moderne blues, die toch stevig verbonden is met zijn traditionele vorm.

Track List:
01 I’m Your Landlord
02 The Whole Book Is Wet