Zora Young & Little Mike and the Tornadoes – Friday Night

Niet zolang geleden besprak ik twee uitgaves van Elrob Records, het label van Mike Markowitz, ook wel bekend als Little Mike. Elrob Records brengt opnames uit van Little Mike and the Tornadoes, dan wel eigen band opnames of opnames met een van de illustere gasten waarmee de band zo veelvuldig heeft samengewerkt. Op de cd Friday Night heeft Little Mike and the Tornadoes zijn krachten gebundeld met Zora Young. Al veel eerder had hun pad elkaar gekruist, toen zij beiden geboekt waren voor het St. Augustine Bluz Festival in Florida in 2007 en Zora als special guest een aantal nummers met de band meespeelde. Producer en engineer Jim Stafford van Eclipse Recording Studio heeft die avond opnames gemaakt die nu vele jaren later op Elrob Records op cd zijn uitgebracht onder de titel Live At the St. Augustine Bluzfest. Deze samenwerking blijkt achteraf niet eenmalig te zijn en vindt nu een vervolg met het album Friday Night.

Zora Young kwam op 21 januari 1948 te West Point Mississippi ter wereld en schijnt nog een familieband te hebben met Chester Arthur ‘Howlin Wolf’ Burnett. Op haar zevende verhuisde het gezin naar Chicago waar zij haar eerste zangervaring opdeed in het gospelkoor van de Greater Harvest Baptist Church. Op latere leeftijd begon Zora Rhythm and Blues te zingen en trad ze op met artiesten als Junior Wells, Jimmy Dawkins, Bobby Rush, Buddy Guy, Albert King, Professor Eddie Lusk, en B. B. King. In 1982 tourde ze voor het eerst in Europa onder de naam Blues with the Girls, een samenwerkingsverband met Bonnie Lee en Big Time Sara. Al snel weet ze onder eigen naam bekendheid te verwerven en volgen de eerste plaatopnamen. Voor Deluge Records neemt ze in 1991 Travelin’ Light op. Waarna Zora zich zal verbinden aan het Delmark Label wat de volgende albums oplevert; Learned My Lesson (2000), Tore Up from the Floor Up (2005) en The French Connection (2009). Naast blues bevatten de albums voor Delmark records vrij veel soul invloeden. in 2009 verschijnt het meer blues georiënteerd album Sunnyland dat op Airway Records wordt uitgebracht en waarmee haar exclusiviteit voor Delmark Records ten einde komt.

Op Friday Night wordt stricktly de blues gespeeld maar met de toevoeging van saxofonist Rick Johnson en trompetist Gary Smith aan de Tornadoes op een aantal tracks, krijgt het geheel toch af en toe een soul en funky tintje. De cd die in 2015 in de Eclipse Studio in St.Augustine Florida werd opgenomen telt 11 nummers waarvan een groot deel van eigen hand. Van zowel I’ve Been A Fool Too Long als A Fool’s Lament is Mike Markowitz de tekstdichter. Rick Johnson en Gary Smith worden meteen ingezet in het eerste nummer I’ve Been A Fool Too Long, een pittige shuffle waarin Zora’s krachtige stem meteen opvalt. Het gas gaat er even af in de ballad A Fool’s Lament met sfeervol harpwerk van Little Mike. De eerste cover op dit album is 44 Blues van Chester ‘Howlin Wolf’ Burnett. Zora Young heeft zoals eerder gezegd een bloedlijn met Howlin Wolf maar ook gitarist Tony O Melio heeft een verleden met de Wolf. Op zeer jonge leeftijd kreeg Anthony Melio de bijnaam Toni O van Chester Burnett en zelf zegt hij hierover “when Howlin’ Wolf brands you with a name, you keep it” en geef hem eens ongelijk. In I love Chicago van Anthony Melio komt iedere solist aan bod, een uiterst relaxed nummer. De vaart zit er weer goed in in het funky gespeelde Friday Night, een nummer dat Zora op het lijf geschreven is. Jim McKaba legt, dit maal op Hammond samen met de blazerssectie Johnson en Smith een heerlijk tapijtje neer waarover het prima soleren is voor Little Mike en Tony O Melio. Diezelfde Jim McKaba ondersteund heerlijk op piano in de van Harry Van Walls gecoverde up-slow blues Chains Of Love en ook in Country Girl van Otis en Lucille Spann mag hij flink aan de bak. Uiteraard veel ruimte voor het prima harmonicaspel van Little Mike in Little Walters Just Your Fool. Mooi dat Zora een song covert van Jessie Lee Frealis, vooral bekend onder de naam Bonnie Lee met wie zij uitgebreid in de tachtiger jaren heeft getourd. Haar I’m Good krijgt met toevoeging van de blazerssectie een heerlijke funky groove en staat als een huis met Zora Youngs krachtige vocalen. Little Mike blaast een fijne solo partij in dit nummer. De cd besluit met een fraaie uitvoering van Otis Spanns instrumental Spann’s Boogie waarin Jim McKaba wederom aantoont een uitstekend pianist te zijn. Een zeer goede cd, waarin frontman Little Mike alle ruimte geeft aan Zora Young en zo zelf met een begeleidende rol genoegen neemt, om slechts sporadisch de ruimte te nemen voor een solo. Little Mike and the Tornadoes blijken wederom een solide begeleidingsband te zijn en vormt zo een uitstekende combinatie met bluesdiva Zora Young die nog steeds over een heerlijke krachtige stem beschikt. Een aanrader.

zora-young-friday-night
01. I’ve Been A Fool Too Long
02. A Fool’s Lament