CD recensie Zippy Leaps – Zippy leaps

Deze nieuwe Nederlandse viermans-formatie bestaat uit Klaske Bos (zangeres), Brend Bakker (gitaar), Donald van der Goes (bas) en Marco Overkamp (drums), de eerste twee voor mij onbekenden, de laatste twee goede bekenden uit de tijd van de Veldman Brothers. Het album bestaat uit tien covers en dat brengt mij zonder de cd geluisterd te hebben aan het twijfelen, gaat dit wel goed komen?

De aftrap met ‘Wild women’, een cover van Ida Cox, stemt mij in ieder geval tevreden, waar het origineel een jazzy blues is, komt in deze bluesrock versie de tekst eigenlijk beter tot uiting. Met de stem van Klaske met daaronder de stevige sound, krijg je hier het idee echt te maken te hebben met ‘wild women’, dat is dus een goede binnenkomer. ‘Love me like a man’ wordt muzikaal gezien mooi weg gezet, een beetje zompig en met een voortreffelijke Brend op gitaar, alleen had bij het zompige geluid, naar mijn smaak ook een wat gruiziger stem bij gepast. In ‘I feel a sin’ valt de gelijkenis met de stem van de schrijver van dit nummer, Miranda Lambert, gelijk op, maar gelukkig net niet die snik in de stem. Het nummer begint a capella waar dan eerst Donald op een relaxte manier de bas inzet en daarna Marco en Brend de zaak verder body geeft, een heerlijk nummer. Over ‘Rivers invitation’van Percy Mayfield, kan ik kort zijn, dit is in mijn ogen het enige nummer waar zij zich aan vertild hebben, de sfeer van het origineel is geheel verdwenen. Bij het laatste nummer, ‘The man next door’ komt Phil Bee aanschuiven en moet gezegd dat dit een perfecte combinatie is met Klaske, misschien voor herhaling vatbaar. Van de andere nummers kan ik zeggen rauw wanneer het rauw moet en waar nodig met veel gevoel.

Uiteindelijk viel mij de cd toch positief op, mede doordat de band niet gekozen heeft aan alledaagse covers te spelen en ook zeker niet de makkelijkste en dat verdiend zeker een compliment. Nu is het wachten op de volgende cd met daarop eigen nummers en hoop dan ook weer positief verrast te worden.