Concertverslag Doug Macleod

Tekst en foto: Herbert Schluter

Hij was al een paar keer eerder op bezoek geweest, maar op de één of andere manier had ik iedere gelegenheid gemist. Wel had ik al eens een cd’tje van de man gewonnen en de muziek sprak me erg aan. Maar eindelijk, afgelopen zaterdag had ik geen afspraken en kwam het er dan toch van! Ik heb ’t over Doug MacLeod en we zijn te gast bij NiXenMeeR in Enschede.

Al vanaf het moment dat hij het podium op klimt en zijn gitaar pakt is het duidelijk: hier staat een geboren entertainer die zich volkomen op z’n gemak voelt en het heerlijk vindt om zijn publiek zijn verhalen te vertellen. Hij zegt ’t ook meteen bij aanvang: bij ieder liedje hoort een verhaal, hij zal nooit zomaar een liedje inzetten, altijd zal het verhaal erbij horen. Ik ga er een paar voor jullie (na)vertellen, wie er niet bij was: zorg dat je er de volgende keer wél bij bent!

’Rock it ’till the cows come home’ is geïnspireerd op de muziek van Louis Jordan en geeft die sfeer ook heerlijk weer. Het schijnt zelfs dat Doug als baby in een huisje woonde met muren die zo dun waren dat je precies kon horen wat de buren allemaal zeiden en deden. Eén buurman was zelfs zo idolaat van de muziek van Louis Jordan dat dat regelmatig door de buurt klonk. Zijn moeder was uiteraard bezorgd dat de kleine man niet kon slapen en ging dan bij hem kijken om er vervolgens achter te komen dat hij met z’n voeten aan het meestampen was… zat er dus al vroeg in!

Ook vergelijkt hij zichzelf wel met een ’Plowing Mule’, een muilezel die alleen maar voor de ploeg loopt, maar éénR ding hoeft te doen. Als blues singer/songwriter is z’n werk dan ook inderdaad niet zo heel erg ingewikkeld, maar – al zegt-ie ’t zelf – It’s the only thing I do, but I’ll do it right! Dat raadt hij ons dan ook aan: do your job with pride! Dat brengt hij daarna ook meteen in praktijk met een geheel eigen, maar zeker zo indrukwekkende versie van ’Night Bird’ van de bijna legendarische Eva Cassidy. Erg, erg mooi!

Zijn soepele en open manier van vertellen levert soms hilarische reacties op maar dat draagt bij aan een heerlijk geslaagde avond. Zo komt een bezoeker plots naar voren en overhandigt Doug een bierviltje met een tekst om over na te denken: ’Women are meant to be loved, not to be understood!’ Gaf wel mooi de sfeer van de avond weer, volgens mij…

Het leeuwendeel van de liedjes kwam deze avond van zijn laatste album ’Brand New Eyes’, zoals Zuzu Woman. Da’s een vrouw die zóveel van je houdt dat je van haar crackers mag eten in bed – en we weten allemaal wat voor ravage dat tot gevolg kan hebben! Qua album overigens wel een aanrader.

Kortom: ik was erg blij dat ik nou eindelijk deze ras-entertainer eens live heb mogen zien én horen! Hopelijk niet de laatste keer…