Concertverslag Harp Mitch & the Bluescasters

Op 6 maart mochten we getuige zijn van een bijzonder moment op het podium van NiXenMeeR in Enschede: de try-out van Harp Mitch and the Bluescasters, terug van misschien wel nooit echt weggeweest. Zoiets.

IMG_4160

Als de lampen aangaan zien we vier mannen, allen strak in het pak, op het podium staan. Vier inderdaad, aangezien bassist Bryan helaas niet mee kon komen. Naast Harp Mitch zelf zien we Helmut Jakobs op gitaar, Volker ‘Hoochie Coochie Man’ Schäfer op de toetsen en Wilfried ‘Cis’ Pötter achter de drumkit. Onwillekeurig vraag je je toch af of je de bassist erg gaat missen, maar in de praktijk vangen Helmut en Volker de baspartijen heel goed op en is het maar sporadisch dat je de bas mist.

IMG_4167

Deze band speelt een bijzonder aangename combinatie van eigen werk en covers, zoals bijvoorbeeld ‘Sinister Woman’ van Rod Piazza, een groots harmonicaspeler en daarmee een belangrijke inspiratiebron voor Michiel ‘Harp Mitch’ Zwiers. Andere liedjes die de revue passeerden waren bijvoorbeeld ‘Down So Long’ van J.D. Harris, ‘Low Down Dog’ van Big Joe Turner en ‘Stormy Monday’ van T-Bone Walker. Opvallend in met name de tweede set waren de covers van Little Walter, van wie ik ooit de anekdote heb gehoord dat dit een enorm chagrijn moet zijn geweest. Uiteraard liepen er meer zielen rond met de naam Walter en als er ééntje tussenzit die niet al te groot is uitgevallen wordt ‘t al gauw Little Walter. Echter, onze muzikant was zo bezeten van z’n eigen artiestennaam dat hij een keer een auto zag met de naam ‘Little Walter’ erop geschilderd. Daar raakte hij zo van boven z’n theewater dat-ie de bestuurder vroeg of hij Little Walter was. Toen het antwoord bevestigend was trok hij z’n revolver en schoot voornoemde bestuurder naar de eeuwige jachtvelden, daarbij opmerkend dat er maar één échte Little Walter was… Of ‘t allemaal klopt weet ik niet, maar ‘t is een mooi verhaal – met dank aan Jeroen, de wandelende encyclopedie!

IMG_4164

Hoe het ook zij, de muziek was heerlijk om te horen en daar gaat ‘t om! De gitaarsolo’s van Helmut, de piano-solo’s van Volker (swingende boogie-woogie waar je veters van uitvliegen!) en natuurlijk de harmonicasolo’s van Harp Mitch waren van hoog niveau. Dit is weer zo’n stel rasmuzikanten die elkaar prima aanvoelen en een goed verzorgd optreden kunnen neerzetten. Dat moet ook wel, want zoals ik hierboven al aangaf was dit een try-out. Op 22 maart zullen in de Leeren Lampe in Raalte opnamen worden gemaakt voor een live CD en –DVD van o.a. dit illustere vijftal. Dat belooft wat, ik ben erg benieuwd naar het resultaat t.z.t.!

IMG_4185

Misschien heeft Volker dan wel weer zijn nieuwe ‘lucky socks’ aan… tijdens het voorstelrondje stapte hij pardoes achter z’n toetsen vandaan en liet even zijn nieuwe sokken zien, toch wel fraaie exemplaren waar hij weken… wat zeg ik: MAANDEN naar op zoek was geweest! Als hij die op 22 maart weer aanheeft moet het als vanzelf goed gaan met de opnamen voor dat schijfje…
Ook bijzonder om even te vermelden: drummer ‘Cis’ is nog maar sinds november bij deze band, dus effectief een maandje of vier. Daarvoor speelde hij jarenlang in een hardrockformatie, maar hij was toe aan een nieuwe uitdaging… Met die informatie neem ik helemaal mijn hoed af voor de prestaties van deze drummer!

Dus: zondagmiddag 22 maart vanaf 14.00 uur ben je welkom in de Leeren Lampe in Raalte voor twee geweldige optredens, namelijk Kingsdeal en deze topformatie. Mag je niet missen en: ‘t is nog gratis ook!

Foto’s/Video: Jan van Eck