Mike Zito en Bluesbones

Foto’s: Jan van Eck

En weer was ’t raak: weer zo’n wereld-act die de weg naar Enschede wist te vinden. Lang leve de TomTom… nee, da’s een grapje, hij was er al eerder geweest. Wie? Niemand minder dan Mike Zito met zijn begeleidingsband ’the Wheel’. Dit muzikale wonderkind is niet alleen maar als producer de drijvende kracht achter talenten zoals Samantha Fish, maar is zelf ook een zeer getalenteerde muzikant. Hij weet waar hij t over heeft, zeg maar.
Mike Zito & the Wheel-8355
Dit was ook nog eens niet zomaar een optreden, nee, we waren getuige van de cd-presentatie van hun nieuwste album ’Keep coming back’ en de titeltrack van dat album was ook meteen het eerste liedje dat de zaal inknalde. Knalde, inderdaad. Goeiendag, wat een energie! De band ’the Wheel’ bestaat uit een strak en attractief drummende Rob Lee, Jimmy Carpenter die zich op de sax de longen uit ’t lijf speelt en last but not least bassist Scot Sutherland. Ik heb na afloop heel even met ’m mogen praten, het is een ontzettend aardige vent maar gezegend met een ruig uiterlijk en die staat me daar toch te grooven op de bas! Onweerstaanbaar, ik heb geloof ik driekwart van het optreden naar hem staan kijken!
Mike Zito & the Wheel-8342
Zoals ook bij het liedje ’Keep your chin up’ waarbij Mike ons aanraadt om deze titel ter harte te nemen. Point taken! Ook mooi: ’Pearl River’, geschreven in 2009 en verkozen tot ’Blues-song of the year’ in 2010. Was er een merkbaar verschil tussen beide sets? Neuh… Power, energie, passie, nog meer energie. Of lag ’t aan het dreigement van Zito dat er eigenlijk geen mensen wegliepen in de pauze? Aan het eind van de eerste set vertelde hij ons allemaal te blijven, anders zou hij Scot achter ons aansturen…
Mike Zito & the Wheel-8340
Ook van het laatste album kwam het liedje ’Nothing but the truth’ en daarin gingen de verschillende sax- en gitaarsolo’s naadloos in elkaar over. Puur en simpel genieten, tot en met!
Mike Zito & the Wheel-8354

Nou heb ik al eens eerder gezegd dat werken wel leuk is, maar d’r gaat zoveel vrije tijd in zitten… Dus ik was nog rustig bezig om in de vrije momenten over dit optreden na te denken, proberen mijn eigen onvolprezen notities (nou ja, hiëroglyfen eigenlijk…) te ontcijferen en dit stukkie te ontcijferen toen ik me opeens realiseerde dat ik alweer m’n tanden moest poetsen en op de fiets klimmen voor alweer zo’n optreden waar ik al weken naar uit had gekeken: onze vrienden uit ’t diepe Zuiden (nou ja, België…): the Blues Bones.
The Bluesbones-8579
Het was al weer even geleden dat ik ze had gezien en er waren wel een paar poppetjes veranderd: bassist Geert Boeckx en toetsenist Edwin Risbourg hebben de gelederen versterkt en het moet gezegd: het resulteert in een mooi en consistent geluid met veel afwisseling.
The Bluesbones-8534
Het optreden zelf verliep naar verwachting: heerlijke full-power blues met liedjes zoals ’I’m on the road again’, ’Find me a woman’ en ’Moonshine’ (Nico: ’Ik hou van liedjes over alcohol!’). Mooi detail weer: in de week voor het optreden zag ik nog een video op Facebook van het liedje ’Runaway’ en ik moest natuurlijk m’n grote waffel weer opzetten en vragen om een herhaling op deze zaterdag. En verrek: ’t stond nog op de setlist ook! Dit is dan ook echt zo’n liedje waarbij gitarist Stef Paglia helemaal losgaat, hij wurgt z’n gitaar, zet zijn tanden er in (letterlijk…), hij gaat erbij liggen en maakt er op die manier één groot feest voor alle zintuigen van. Wat een passie, wat een muziek!
The Bluesbones-8576
Maar hoe mooi al die optredens ook waren, ik krijg die beelden uit Parijs bijna niet uit m’n kop… Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet bang of zo, maar ik moet constant denken aan die mensen die ook zin hadden in een avondje muziek, lekker uit je dak gaan op de muziek die je mooi vindt om dan vermoord te worden in een volkomen zinloze slachtpartij. Ik ben bij deze nogmaals stil en denk, niet alleen aan de slachtoffers van Bataclan, maar aan alle slachtoffers van zinloos en Goddeloos geweld. R.I.P.!
The Bluesbones-8589

The Bluesbones-8515

Let’s keep music, not just blues, alive!