Perfect avondje Henhouse Prowlers

Tja, ’t is al weer even geleden (m’n toetsenbord maakte een smeltende indruk, net als m’n voorhoofd…), maar toch wil ik jullie nog graag even een paar woordjes toefluisteren over een (alweer) grandioos optreden dat we onlangs in de knusse zaal van NiXenMeeR mochten bekijken en beluisteren. Ik heb het over de mannen van the Henhouse Prowlers die op hun tour door België, Nederland, Duitsland en Praag ook aanlegden in Enschede, dit alles ter meerdere eer en glorie van hun nieuwe album ’Still on that ride’ dat bijna letterlijk ’warm van de persen’ is gerold. Zowel het album als het optreden brachten weinig schokkende of verrassende zaken aan het licht, maar begrijp me daarmee niet verkeerd, deze mannen spelen op een dusdanig niveau, dat kán bijna niet beter! Dit is bluegrass zoals ’t bedoeld is, een heerlijke combi van contrabas, fiddle, banjo, gitaar én vier geweldig bij elkaar passende stemmen.

Al bij het tweede nummer hoorden we de titeltrack van het nieuwe album, gevolgd door ’Lonesome Road’ en ’Trouble’ waarbij Ben Wright moest bekennen dat hij al wel nieuwe strings op z’n banjo had geparkeerd, maar dat ze ook alweer akelig versleten waren als gevolg van een spontane jam met vriendjes die tot 4 uur ’s morgens duurde…

Daarna hoorden we een liedje van gitarist Starr Moss getiteld ’Bartender’s Fool’, gebaseerd op een persoonlijke ervaring. In de VS leven de serveersters voornamelijk van fooien, dus hoe aardiger ze doen, hoe meer drank er besteld wordt en hoe meer fooi ze krijgen. Maar ja, als je economische motieven verwart met amoureuze intenties kan dat aanleiding zijn tot misverstanden… en bingo: inspiratie voor een nieuw liedje!

Daarna volgt een hele mooie verrassing, namelijk een liedje in het Luganda. Dat is de belangrijkste taal in Uganda en dat is één van de 11 landen in Afrika, waaronder verder Rwanda, Nigeria en Burundi, waar the Henhouse Prowlers hun muziek hebben laten horen gedurende een tour van 2 1/2 jaar. Vertaald heet het liedje ’Don’t Fear Loss’ en de teksten hebben ze gewoon fonetisch moeten aanleren, wat nogal een klus was. Ook werd voor de gelegenheid de frase ’Angelè’ maar eventjes vervangen door ’Enschede’. Paste precies…

Na een korte pauze werd de tweede set ingezet, maar nu kon geluidsman Erik ook rustig een drankje nuttigen. Waar we stiekem al een beetje op gehoopt hadden gebeurde namelijk ook: de band liet het podium, de stekkers en de microfoons voor wat ’t was en stonden op ’aai-afstand’ van het publiek, in de zaal. Voor zover mogelijk: nóg meer kippenvel! Vanaf het eerste liedje ’Fool’s Carnival Song’ zaten we met onze neuzen bijna letterlijk op schoot. ’t Is net of de muziek dan nog meer impact krijgt.

Bijna om medelijden mee te krijgen: het tweede liedje was ’Come Home To Me’, geschreven door de kersverse schoonvader van bassist Jon Goldfine. Kersvers? Inderdaad, net getrouwd voor deze tour mocht de nieuwbakken mevr. Goldfine een weekje mee door Spanje en Rusland ’before he kicked his wife home from their honeymoon…’. Zo ging het nog even door, de heren maakten de indruk dat ze zich erg op hun gemak voelden en speelden zeer ontspannen, zo ook het liedje ’Chop My Money’ over Rwanda. Dat land herinneren we ons natuurlijk vooral van de nieuwsberichten over de genocide, maar is tegenwoordig een schoon en groen land, al gaat het met de stroomvoorziening nog niet altijd 100% goed. Toen ze daar speelden viel om de haverklap de stroom uit, maar goed, dat is voor deze band geen enkel probleem zoals we deze set al hoorden.

Na o.a. een bluegrass-versie van de Otis Redding klassieker ’Your Love is lifting me higher’ was alweer veel te snel een eind gekomen aan een waanzinnig mooie avond. Maar gelukkig staan er nog veel meer mooie optredens op de agenda, dus hou de site in de gaten! Durf te NiXen!

Foto’s/video: Jan van Eck