Warren Haynes – feat. ChessBoxer & Jeff Sipe op dreef in de North Sea Jazz Club

Tekst/foto’s: Jan van Eck

Op donderdag 19 november met een auto volgeladen met vrouwen maar eens naar de Noth Sea Jazz Club gegaan om daar Warren Haynes, in het kader van zijn album ‘Ashes & Dust, aan het werk te zien met ChessBoxer en Jeff Sipe.
Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8401Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8403Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8408
In de veronderstelling dat het concert 0m 21:00 zou beginnen, werden wij eerst nog verrast met een opwarmertje door de Chessbox. Dit akoestische/bluegrass trio, Matt Menefee – Banjo (5 string), Ross Holmes – Violin (4 string), Royal Masat – Upright Bass (4 string), wist het publiek op te warmen met fijne opzwepende muziek met mooie vocalen, waaronder de prachtige Welsh hymn ‘Calon Lan’. Daarna een korte pauze voor de ombouw naar de hoofdact.
Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8463
En dan volgt er een bijna twee uur en drie kwartier durende spetterende show. Deze werd geopend met een nummer van zijn laatste album Ashes & Dust, Spots of time. Een prima begin waar ook blijkt dat de jongens van Chessbox een prima keus zijn voor de tour. Dan volgt er ‘Patchwork quilt’ van Gov’t Mule, een nummer die in de lijn past van ‘Ashes & Dust’, mooi ingetogen en kippenvel oproepend. ‘It’s me or you’ en ‘Company man’, beiden weer van Ashes & Dust, worden werkelijk subliem gespeeld met Ross Holmes op viool, zo lekker melancholisch en de fingerpicking banjo van Matt Menefee is om je vingers bij af te likken.
Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8460
Dat nummers coveren niet erg hoeft te zijn blijkt wel uit het Elton John nummer ‘Madman across the Water’, het blijft dicht bij het origineel, met een eigen input, prachtig. Ook nummers van de Allman Brothers Band worden natuurlijk niet vergeten. Onvergetelijke nummers als ‘Blue sky’, ‘Dusk till dawn’ en de toegift ‘Jessica’ klinken als vanouds. Maar qua stijlen kan het nog breder zoals blijkt met ‘Skin it back’ en ‘Instrumental illness’, twee jazzy/fusion nummers die een ongelooflijke sound krijgen waarbij dankzij de viool soms lijkt of er blazers aan het werk zijn en de elektrische banjo tussen het fingerpicking door, een pianosound mee geeft.
Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8451
Na dit heftige spektakel wordt er weer een nummer van Ashes & Dust ingezet, ‘Glory road’, een nummer dat ondanks de overgang met het voorgaande niets af doet aan de intensiteit van het concert. Hierna volgt nog ‘Hattiesburg Hustle’ van Warren’s album ‘Man in Motion’ en ‘Stranded in self pitty’, het laatste nummer van ‘Ashes & Dust’.
Warren Haynes feat Jeffrey Sipe & Chess Boxer-8442
Hierna wordt er naar de finale toegewerkt met ‘Dusk till dawn’ welke overgaat in een drumsolo van Jeff Sipe, waarbij de anderen van het podium gaan en terug keren om Hendrix’s ‘Along the watchtower’ in te zetten met een geweldige overgang naar ‘Scenes of a trouble mind, lekker gejamd. Dit was het laatste nummer van de set ware het niet dat er natuurlijk nog een toegift moest komen. Dat gebeurde met ABB’s ‘Jessica’ en of dit nog niet genoeg was volgde ook nog het door Warren voor Garth Brooks geschreven ‘Two of a Kind’, een mooiere afsluiting kun je je niet wensen.

Het was een super avond met één kleine teleurstelling. Er had wel iets meer van ‘Ashes & Dust’ gespeeld mogen worden, maar een kniesoor (ik) die daar op let.

2 Reacties op Warren Haynes – feat. ChessBoxer & Jeff Sipe op dreef in de North Sea Jazz Club

1. De juiste ” noot” weer geraakt Jan!